Tuesday, February 23, 2010

GE2153 TEKNOLOGI PENDIDIKAN (GURU BESAR) SEM 2 2009/2010 - 1Pelajar 1Sukan



PELAJAR sekolah diwajibkan menyertai satu acara sukan bermula tahun hadapan.


SATU pelajar, satu sukan untuk 1Malaysia.Ia wajib bagi setiap pelajar di seluruh negara bermula tahun hadapan. Arahan baru ini antara strategi yang bakal dilaksanakan Kementerian Pelajaran (KPM) dalam usaha melahirkan warga yang berjaya dalam akademik dan sukan. Potensi yang ada pada setiap pelajar itu akan dipergunakan sepenuhnya ke arah membentuk mereka menjadi seorang atlet atau pelajar yang cemerlang dan berwibawa. KPM di dalam kenyataannya semalam yang difakskan kepada Kosmo! meminta semua Jabatan Pelajaran Negeri (JPN), Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) dan sekolah supaya membuat persiapan rapi berkaitan pembangunan sukan di sekolah-sekolah dengan menjadualkan program sukan sepanjang tahun dalam membuka ruang untuk setiap pelajar menyertai pelbagai jenis sukan di sekolah.

Oleh itu, pengetua, PPD dan JPN wajib mengambil tindakan sewajarnya bagi memastikan pelaksanaan dasar ini sejajar dengan hasrat melaksanakan konsep 1Malaysia serta mengembalikan kegemilangan sukan di sekolah. Langkah ini dibuat bagi menentukan MSSM kembali berfungsi seperti beberapa tahun dulu. Tindakan proaktif dilihat apabila Muhyiddin mengumumkan peruntukan berjumlah RM89 juta kepada MSSM bagi membolehkan mereka merangka strategi baru untuk memartabatkan sukan pada peringkat sekolah dan seterusnya negara.

Sebagai seorang pentadbir di sekolah, bagaimana program di atas boleh dicapai dengan mengaitkan bidang Teknologi Pendidikan.

Tuesday, February 16, 2010

GE2153 TEKNOLOGI PENDIDIKAN SEM 2 2009/2010 (GURU BESAR) - PEMBUDAYAAN TEKNOLOGI


Tidak dinafikan peranan guru besar di sesebuah sekolah adalah amat penting. Sekolah seumpama sebuah kapal yang beroperasi melalui arahan kaptennya. Jika kapten gagal memainkan peranannya itu menandakan kapal tersebut akan tenggelam. Ramai yang berpendapat hala tuju sesebuah sekolah banyak bergantung kepada inisiatif dan minat pentadbirnya. Jika seseorang guru besar itu minat terhadap keceriaan maka cantiklah sekolah tersebut dengan lanskapnya. Jika guru besar tersebut minat terhadap sukan maka ramailah atlit-atlit handalan akan dapat dilahirkan. Begitu juga kalau guru besar itu berminat tentang akademik semata-mata maka pencapaian sekolah akan meningkat sementara aspek yang lain seperti ko-kurikulum akan statik atau ditahap biasa sahaja. Justeru itu, apabila membicarakan soal teknologi dalam pendidikan yang bersifat merentasi kurikulum, bagaimana anda sebagai seorang pentadbir sekolah mampu merealisasikan misi negara dalam membudayakan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran. Berikan 5 cadangan anda yang mampu diimplementasikan dalam konteks pendidikan sekarang.