tag:blogger.com,1999:blog-8891263867231645386.post7196044289132564262..comments2024-01-05T23:53:08.378-08:00Comments on Jas Serve: GD1123 PENDIDIKAN & MASYARAKAT SEM 2 2009/2010 - PENDIDIKAN DAN MASYARAKATMJhttp://www.blogger.com/profile/09431660113012359618noreply@blogger.comBlogger134125tag:blogger.com,1999:blog-8891263867231645386.post-3324104361749339722011-01-25T18:40:33.835-08:002011-01-25T18:40:33.835-08:00nor azlina abdul razak A118105
mereka ada hati ...nor azlina abdul razak A118105<br /><br /> mereka ada hati tetepi tidak digunakan untuk memahami, ada mata tetapi tidak melihat, ada telinga tetapi tidak mendengar.mereka itu seperti haiwan, malah lebih sesat.Mereka itulah org2 yg lalai.(terjemahan surah Al-A'raf 7:179)<br /><br />gologan yg berpendidikan tinggi sejak dari dulu lg mmg dipandang tinggi. Mereka diharapkan sebagai pemmimpin dan pembela yg dapat mengubah status masyarakat sekitar dan memajukan pembangunan negara ke arah yg lebih baik. Secara umum setiap individu melalui sistem pendidikan telah menerima pendidikan formal selama 11 thn dan sebahagian drpdnya melanjutkan pengajian sehingga ke peringkat tinggi. <br />Namun yg menjadi persoalan kini adalah , golongan yg mendapat pendidikan tinggi bukanlah jaminan mrk adalah pemimpin yg boleh dipertanggungjawabkan utk memimpin tanpa rasuah dan menindas golongan bawahan serta bukanlah peguam yg membela nasib mrk yg tertindas dan mrk yg memerlukan perlindungan sewajarnya. Isu2 hak asasi dan masalah moral masih diperkatakan.Keutamaan kpd material dan kepentingan diri menjadi hab utama dlm setiap lapisan masyarakat kini.Sebagai negara yg berwawasan 2020, sistem pendidikan harus beracuan sistem kita sdri yg tidak akn merugikan generasi akn dtg.Nilai moral dan etika serta model insan kini dilihat sbegai antara keutamaan bg membimbing smula generasi kepada landasan yg betul.<br />Malah pelbagai penambahbaikan sistem pendidikan negara tlh dipertingkatkan bagi melahirkan lebih ramai generasi berintelektual dan bersahsiah tinggi.<br /><br />program terbaru Permatapintar di harapkn dpt melahirkan generasi malaysia akan dtg yg berintelektual dan bersahsiah tinggi. Terdapat pandangan yg menyatakan bahawa pendidikan yg berorietasikan pendidikan barat iaitu sekular dan liberal cuba menjarakkan kepentingan agama dlm sumber ilmu wahyu yg utama. Tatapi bagi negara kita yg meletakkan beragama sebagai rang undang2 persekutuan telah mengariskan bhw setiap w/negara adalah beragama dgn menjadikan islam agama rasmi. Oleh itu, ilmu agama dan sc&teknologi adalah seiring yg tidak boleh dipisahkan drpd sistem pendidikan. hal ini kerana keterbatasan ilmu akal utk mentafsir dan memahami ilmu yg berada di luar lingkaran pengetahuan sedia ada manusia. Umum mengetahui bahawa ilmu dan pendidikan adalah bidang yg sgt luas pengetahuannya.Misalnya ilmu aeroangkasa adalah skop bidang yg belum diteroki sepenuhnya. byk perkara di luar sistem solar yg masih tersimpan misterinya. <br />Justeru itu, pendidikan berorientasikan sc&teknologi haruslah seimbang dgn keperluan kerohanian agar generasi yg wujud adalah berteraskan acuan 1 malaysia .michiko_abdul razakhttps://www.blogger.com/profile/05856426961075409569noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8891263867231645386.post-19678350038414706162010-03-17T07:36:04.214-07:002010-03-17T07:36:04.214-07:00Ramziana bt Halidi(a1196480
Pada masa kini,berla...Ramziana bt Halidi(a1196480<br /> <br />Pada masa kini,berlakunya percambahan pemikiran masyarakat di Malaysia. Kebanyakan rakyat di negara ini amat menitikberatkan aspek pendidikan sehinggakan menjadi kayu ukur yang utama untuk seseorang mendapatkan peluang pekerjaan dan kadang-kala turut disalahgunakan terhadap ilmu yang dipelajari. Tahap pencapaian atau mempunyai penguasaan ilmu yang tinggi sebenarnya tidak menjamin keharmonian hidup. Pada masa kini, aspek keagamaan mula dipinggirkan akibat hambatan globalisasi yang memfokuskan aspek meterialistik, sekular, individualistik dan lain-lain.ramhttps://www.blogger.com/profile/18208569480017105337noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8891263867231645386.post-76170210116460610152010-03-16T20:07:01.406-07:002010-03-16T20:07:01.406-07:00Ahmad Ansar Mohamad (A107513)
Pendidikan itu send...Ahmad Ansar Mohamad (A107513)<br /><br />Pendidikan itu sendiri tidak menepati jiwa seseorang yang semakin berubah dari hari ke hari. Namun ape yang tidak berubah adalah Akidah. Oleh itu, kerajaan harus memandang serius terhadap corak pendidikan. Pelajaran Agama Islam bukan sekadar lulus tetapi diambil serius kerana Islam itu merupakan cara hidup. Kalau dibandingkan Pendidikan Barat, mereka memisahkan agama dari ilmu duniawi. Oleh itu, segala nilai moral runtuh. Di Malaysia, kita sering mengagungkan pendidikan Sains dan Matematik tetapi AGAMA?? renung-renung bersama. Gejala sosial sukar untuk dibendung, membazir duit dari membendung kerana tiada penyelasaian. Islam! Islam bukan sekadar nama, Oleh itu. kita sama-sama hayati dan bermuhasabah. Saya bangga dilahirkan sebagai Islam, kerana saya tahu apa yang zahir dan batil. Saya boleh mengawal diri daripada gejala sosial. Islam mengajar saya. Jadi kenape kita tidak mengikuti Islam.Nudin64https://www.blogger.com/profile/13584058216438514757noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8891263867231645386.post-33596422211860867682010-03-08T09:22:07.363-08:002010-03-08T09:22:07.363-08:00gejala sosial berlaku kerana terdapat ketidakstabi...gejala sosial berlaku kerana terdapat ketidakstabilan didalam sesebuah keluarga.jika seseorang ayah pemabuk,maka dia secara automatiknya tidak dapat mengawal anaknya.ibunya pula tidak dapat mengawalnya,kerana tidak mempunyai sebegitu daya untuk mengawal anak lelaki.apa yang mereka dapat lakukan adalah,menyara hidupnya sendiri dan menangis untuk mereka.Saya berkata demikian dengan pengalaman saya dalam melihat beberapa keluaraga india yang tidak stabil seperti yang dinyatakan (PREM KUMAR ARNASALAM A119747)Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/17503645254483427971noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8891263867231645386.post-75518888079058860202010-02-01T09:42:22.168-08:002010-02-01T09:42:22.168-08:00gejala sosial tidak dapat dielakkan namun dapat di...gejala sosial tidak dapat dielakkan namun dapat diatasi sekiranya dapat dibendung dari awal. sistem pembelajaran tiada kurangnya cuma mungkin masih belum dapat dipraktikkan sepenuhnya. Malah, kesedaran yang ada dalam diri masyarakat akan masalah ini masih belum menebal bagi mereka untuk sama-sama menanganinya. (A117493)HARTINIhttps://www.blogger.com/profile/02615373126976863629noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8891263867231645386.post-2621287640608578692010-01-27T06:26:32.384-08:002010-01-27T06:26:32.384-08:00gejala sosial yang saban hari semakin meningkat me...gejala sosial yang saban hari semakin meningkat menunjukkan bahawa walaupun kita bertambah maju dari segi sistem pendidikan namun mereka yang menuntut ilmu itu cetek dan mempunyai kekurangan dari segi nilai-nilai kemanusiaan. kecemerlangan akedemik tidak akan menjamin seseorang itu menjadi manusia yang baik.jika hanya kecemerlangan akedemik yang dikejar itu adalah sebenarnya hanya untuk memenuhi tuntutan material semata-mata ini yang menjadikan manusia itu terkeluar dari matlamat sistem pendidikan itu sendiri.jadi perlu ada pegangan agama dan nilai serta jati diri yang kuat dalam diri seseorang individu dalam menjadikannya seorang manusia yang dilengkapai dengan ciri-ciri yang baik.nurul akmalhttps://www.blogger.com/profile/06537142259647218917noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8891263867231645386.post-44944638785627113172010-01-27T05:20:05.773-08:002010-01-27T05:20:05.773-08:00sistem pendidikan telah mengalami perubahan untuk ...sistem pendidikan telah mengalami perubahan untuk memajukan manusia ke hadapan. namun, menyedihkan apabila manusia yang berilmu tetapi terlibat dengan jenayah. Manusia yang berilmu tetapi tidak mempunyai pegangan agama hatinya adalah kosong. Agama mendorong manusia melakukan kebaikan dan bukan sebaliknya. apabila manusia telah jauh tersesat akhirnya ke pangkuan agama juga manusia akan kembali. manusia perlulah menuntut ilmu seiring iaitu ilmu dunia dan akhirat. hidup hanya atas beragama tetapi tidak melakukan suruhan agama samalah seperti mereka yang tidak beragama. kepincangan dalam kehidupan akan berlaku apabila manusia jauh daripada Tuhannya. Maka hayatilah dan jalanilah kehidupan ini sebagaimana yang diperintahkan mengikut syariat agama.amalinahttps://www.blogger.com/profile/07386678844865484786noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8891263867231645386.post-71802549389094892982010-01-27T00:59:15.087-08:002010-01-27T00:59:15.087-08:00pada pandangan saya, setiap orang perlu memainkan ...pada pandangan saya, setiap orang perlu memainkan peranan masing-masing dan tidak menyalahkan pada satu pihak sahaja. Oleh itu, kita hendaklah melihat kepada diri sendiri terlebih dahulu dan cuba memperbaikinya sebelum menyalahkan mana-mana pihak (doktor,saya mintak maaf kerana saya tersilap tulis nombor matrik..A119413 bkn A119143)Unknownhttps://www.blogger.com/profile/14302580720649112290noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8891263867231645386.post-36768304073354008902010-01-26T21:28:42.594-08:002010-01-26T21:28:42.594-08:00pendidikan besepadu adalah jawapan terbaik kepada ...pendidikan besepadu adalah jawapan terbaik kepada masalah yang kita hadapi sekarang ini.. pendidikan berspadu mampu membimbing kita skejalan yang benar tidak kira samada kita kaya atau miskin, bijak atau tidak... kesepaduan antara ilmu dan aqidah sememangya perlu dihayati tidak kira samada pelajar mahupun pengajar itu sendiri bahkan kepada semua lapisan masyarakat... renung2kan dan selamat beramal..Unknownhttps://www.blogger.com/profile/02560934207197417864noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8891263867231645386.post-36216722963460438952010-01-26T05:12:26.482-08:002010-01-26T05:12:26.482-08:00Pada pendapat saya, peningkatan dalam golongan cer...Pada pendapat saya, peningkatan dalam golongan cerdik pandai yang berjaya meraih ilmu di peringkat tertinggi memang tidak menjamin kesejahteraan masyarakat jika tidak mempunyai pegangan agama yang kuat. Sekiranya aspek agama diabaikan, ilmu dan pengetahuan yang tinggi tidak berguna lagi kerana kedua-dua aspek kebendaan dan kerohanian perlu seiring dan tidak boleh dipisahkan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8891263867231645386.post-78010943818335942272010-01-25T16:43:23.436-08:002010-01-25T16:43:23.436-08:00saya bersetuju dengan kata-kata timbalan perdana m...saya bersetuju dengan kata-kata timbalan perdana menteri itu. sistem pendidikan terlalu kepada huruf yang kita akan dapat semasa keluar keputusan peperiksaan dan bukannya sahsiah yang dapat membentuk jati diri pelajar. disarankan sistem pembelajaran di negara ini diubah sedikit demi sedikit demi memberi satu muka baru kepda sistem pendidikan disamping memersiapkan pelajar itu sendiri akan dunia luar sekolah yang penuh dugaanmunirahhttps://www.blogger.com/profile/08556769063080076924noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8891263867231645386.post-33816823232618359612010-01-20T08:46:32.641-08:002010-01-20T08:46:32.641-08:00pada pendapat saya, kini di alaf baru, memang tida...pada pendapat saya, kini di alaf baru, memang tidak dapat dinafikan bahawa sistem pendidikan di negara kita sering kali diutamakan dan diberikan perhatian. Selain itu, sistem pendidikan di Malaysia lebih berfokuskan akademik terhadap pelajar-pelajar di mana mereka agak membelakangkan pendidikan sivik dan akhlak yang sepatutnya dipupuk dalam diri seorang pelajar semasa mereka berada di bangku sekolah lagi. Hal ini adalah untuk mengelakkan perkara-perkara yang tidak diingini berlaku di masa yang akan datang...reenhttps://www.blogger.com/profile/15401539079894985283noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8891263867231645386.post-63558089302050612512010-01-20T01:24:03.054-08:002010-01-20T01:24:03.054-08:00saya ingin menyentuh beberapa isi penting di dalam...saya ingin menyentuh beberapa isi penting di dalam isu ini:<br /><br />1)Masalah mengenai jenayah-jenayah yang dilakukan oleh golongan berilmu. jika kita lihat,kesemua masalah ini berlaku kerana kurang penekanan akhlak,motivasi sendiri, dan empati di dalam diri masing-masing. oleh itu,keluarga adalah pihak paling penting dalam menerapkan nilai murni dalam diri mereka dan penegasan itu penting supaya proses pembelajaran luar akademik ini memberikan impak yang berkekalan dalam jiwa mereka dan ini secara tidak langsung akan memberikan kesan positif untuk akademik mereka.<br /><br />2)masalah plagiat,lewat datang kelas dan menipu dalam kehadiran kuliah.- perkara ini memang perlu diketengahkan kepada para pelajar kerana bagi saya punca masalah ini ialah pelajar itu sendiri,bukan pihak lain. hal ini kerana, pelajar kini berada di'comfort zone' seperti kemudahan capaian internet di mana-mana,teknologi yang semakin canggih,tempat-tempat sosial yang kini semakin bertambah dan lebih teruk ia di bina berdekatan dengan universiti dan sekolah. sebagai contoh plagiat,jika dahulu kita lihat tidak ramai yang berkemampuan untuk memiliki laptop dan capaian internet menyebabkan pelajar lebih gemar berada di perpustakaan dan perbincangan kumpulan untuk mencari bahan-bahan ilmiah tapi kini dengan capaian internet berada di mana-mana,pelajar cenderung untuk berada di bilik dan hanya perlu 'google' sahaja input yang diperlukan tanpa perlu bersusah payah keluar mencari bahan dan ini menyebabkan pelajar lebih malas dan ambil enteng dalam mengambil hakcipta org lain.lebih teruk lagi ada juga pelajar yang webaholic hinggakan tidak hadir ke kelas kerana setiap masa berada di depan komputer mencari hiburan.<br /><br />3)semakin banyak penubuhan institusi pendidikan.- ini juga boleh dilihat sebagai masalah tetapi juga berpunca daripada pelajar.oleh kerana terlalu mudah untuk layak belajar di universiti dan kolej,pelajar kini tidak mensyukuri dan menganggap adalah sesuatu yang biasa jika seseorang itu memasuki universiti walhal universiti ialah institusi yang agung kerana ianya gedung ilmu.sepatutnya pelajar perlu menetapkan niat mereka berada di universiti adalah untuk mencari ilmu,bukan kerana masuk kerana pengaruh luar seperti ikut rakan-rakan,berdekatan dengan pusat bandar dan lebih bebas kerana jika niat salah pastinya pelbagai masalah akan timbul.(A118854)b@whttps://www.blogger.com/profile/07122215980022352456noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8891263867231645386.post-87395293817496474252010-01-19T21:14:25.731-08:002010-01-19T21:14:25.731-08:00malaysia pada masa kini sudah mencapai taraf negar...malaysia pada masa kini sudah mencapai taraf negara semakin membangun pelbagai kemajuan dan peningkatan telah dicapai sama ada dalam bidang yang berkaitan dengan penggunaan teknologi, pendidikan, infrasuktur dan jugak taraf hidup yang semakin meningkat membawa kepada peningkatan dalam bidang pendidikan dan juga taraf pendidikan dikalangan masyarakat nya. semakin banyak program-program yang dilancarkan oleh kerajaan untuk membantu masyarakat nya untuk meningkatkan taraf pendidikan mereka. usaha kerajaan ini telah membawa banyak kejayaan apabila semakin ramai pelajar berjaya melanjutkan pengajian ke peringkat yang tinggi. namun semua kemajuan ini tidak membawa erti apabila kebanjatan sosial ini semakin berleluasa. Semakin banyak berlaku kecurian golongan samseng dikalangan pelajar, pembunuhan,rogol dan sex bebas dikalangan pelajar yang belaku pada hari ini adalah disebabkan oleh kurang nya pendidikan rohani dikalangan pelajar-pelajar terbabit. pembangunan masyarakat yang seimbang haruslah dititikberat kan yang mana pendidikan intelek, rohani dan sasiah diri perlulah dibekalkan kepada para pelajar sejak dari kecil dan sentiasa di amalkan dan di dedahkan kepada mereka agar nilai-nilai rohani yang mereka pelajari ini dapat digunakan dalam menempuh cabaran globalisasi yang tiada batasan. pengetahuan intelek sahaja tidak mencukupi untuk membentuk jati diri yang baik dan bermaruah kerana kejahilan mengenai agama menyebabkan pelajar-pelajar ini hilang panduan dan pedoman hidup yang murni. kebanyakan ibupada pada masa kini sering megejar kemewahan dan kerjaya sehingga lupa untuk memberi perhatian kepada anak-anak yang akhirnya akan membiarkan anak-anak mereka hanyut dibuai arus duniawi tanpa panduan yang secukupnya.ismazuria A119759https://www.blogger.com/profile/06326571378749502626noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8891263867231645386.post-10871831560537309662010-01-19T21:01:33.606-08:002010-01-19T21:01:33.606-08:00sememangnya, aspek insaniah di kalangan mahasiswa ...sememangnya, aspek insaniah di kalangan mahasiswa dan mahasiswi kurang memberangsangkan. dalam menjamin sebuah kehidupan yang sejahtera dan aman, "sijil" bukanlah segala-galanya. mereka seharusnya lebih peka dengan keadaan persekitaran agar setiap agenda yang dilakukan oleh golongan "ilmuwan sijil" lebih bermanfaat untuk masyarakat sekitar, kerna seperti yang kita sedia maklum, golongan yang terpelajar atau golongn "ilmuan sijil" adalah peneraju bagi semua agenda yang akan diadakan. mereka juga harus sedar bahawa sahsiah diri adalah sangat penting dan ia perlu diseimbangkan dengan akademik, agar dapat melahirkan seorang insan yang bermoral dan beretika tinggi dalam mengharungi alam pekerjaan kelak yang lebih mencabar..... SABARIAH BINTI AB. RAHMAN_A118947sabariah_A118947https://www.blogger.com/profile/11204914122468900631noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8891263867231645386.post-75718078459513574992010-01-19T20:58:20.217-08:002010-01-19T20:58:20.217-08:00This comment has been removed by the author.sabariah_A118947https://www.blogger.com/profile/11204914122468900631noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8891263867231645386.post-41891325948163693092010-01-19T18:52:07.663-08:002010-01-19T18:52:07.663-08:00sekalipun dilihat pendidikan dari sudut akademik s...sekalipun dilihat pendidikan dari sudut akademik semakin unggul namun sebaliknya berlaku dari sudut kemanusiaan. manusia kini yang semakin hilang kawalan terhadap diri menjadi punca kepada peningkatan masalah sosial terutama golongan generasi muda. walaupun pelbagai pendekatan diperkenal dan dijalankan oleh pelbagai pihak, manusia tidak akan berubah seandainya pemikiran mereka masih berada pada takuk negetif. ditambah dengan kelemahan penerapan dan penghayatan nilai-nilai agama dalam kehidupan membawa manusia semakin terjerumus dalam kancah masalah sosial ini. manusia berkualiti tidak hanya memiliki kekuatan akademik semata-mata tetapi juga harus memiliki nilai-nilai moral yang tinggi... terima kasih<br /><br />MUHAMAD ZUHAIMIEALUWE BIN ZAKARIA A116595zuhaimiehttps://www.blogger.com/profile/10050626090470026413noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8891263867231645386.post-41153485251877853672010-01-19T18:13:45.306-08:002010-01-19T18:13:45.306-08:00MUHAMMAD ZAKI BIN IZHAR A116350
Proses perubahan p...MUHAMMAD ZAKI BIN IZHAR A116350<br />Proses perubahan pendidikan telah membawa pelbagai gejala sosial dalam dunia pendidkan. Sejajar dengan masalah drastik tersebut menjadi satu plan bertindak iaitu PSPTN untuk membendung masalah tersebut.Andaian telah dibuat dalam menanam keperibadian yang menjana dikalangan pelajar agar membawa perubahan positif pada diri individu dalam melahirkan insan yang sejajar dengan wawasan 2020.<br /><br />KARUNANITI A/L THANAPALAN A116163<br />Perubahan dalam arus pemodenan dalam dunia pendidkan telah menunjukkan perubahan yang drastik dalam era pendidikan.bagi menjana program tersebut , maka perubahan tersebut didasari dengan PSPTN.Ia program jalinan antara pelajar dengan komuniti setempat yang dirangka dapat menstrukturkan keperibadian seseorang individu sejajar dengan perkembangan semasa dalam dunia pendidikan.Keefisyenan program ini adalah bergantung kepada kesediaan dan kepekaan individu,masyarakat dalam merealisasikan matlamat falsafah pendidikan kebangsaan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8891263867231645386.post-25305412966907906342010-01-19T17:25:17.758-08:002010-01-19T17:25:17.758-08:00Pendidikan dan agama adalah satu unsur yang tidak ...Pendidikan dan agama adalah satu unsur yang tidak boleh dipisahkan. kedua-duanya pelu tersebati bersama. pendidikan tanpa salutan agama hanya akan melahirkan manusia yang layak sekadar digelar manusia, bukan insan. malangnya realiti hari menunjukkan satu trend yang begitu membimbangkan sekali.Pelajar sekarang yang belajar untuk mendapat keputusan yang cemerlang dlam peperiksaan sahaja. tidak lebih daripada itu. Mereka saling bersaing untuk mendapatkan keputusan peperiksaan yang cemerlang. Memanglah perkara tersebut tidak menjadi kesalahan, namum nilai ilmu telah berubah. Yang digunakan untuk peperiksaan sahaja. Natijahnya, kita gagal melahirkan manusia yang berfikiran kelas pertama, berfikir di luar kotak an sebagainya. Sudah bertahun kerajaan menguar-uarkan slogan tersebut. Hasilnya, sampai hari ini kita masih lagi tercari-cari mahasiswa yang dilahirkan oleh institut pengajian kita yang menepati ciri-ciri tersebut. Tidak ada lagi. Apa yang jelas dapat diperhatikan, dasar yang dirangka kerajaan khususnya kementerian yang berkaitan dengan pendidikan, sering bercanggah dengan kehendak pakar akademik. Pandangan dan saranan mereka sering dipinggirkan. Justeru, bagaimana kita mahu membentuk generasi pelapis yang sempurna jika acuan yang disediakan sudah pun penuh dengan lompang-lompang kelemahan.perjalanan ke Timurhttps://www.blogger.com/profile/15679453152164759180noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8891263867231645386.post-11015631895742347672010-01-19T17:21:02.203-08:002010-01-19T17:21:02.203-08:00tanpa agama kemanakah arah tuju manusia. agama dan...tanpa agama kemanakah arah tuju manusia. agama dan kehidupan adalah dua sayap yang tidak dpt dipisahkan, tanpa salah satunya pincanglah kehidupan manusia.pengasingan agama dari kehidupan manusia telah lama di buat oleh penjajah sejak tahun 1936 lagi. nampaknya negara kita hanya merdeka dari segi fizikal bukan dari segi mental.tanpa asas agama yang kukuh dan mantap dalam dada setiap insan yang bergelar manusia pelbagai program pintar dan hebat yang akan di buat selepas ini akan menemui jalan buntu. usah bicara soal pembangunan jika kita bangunkan bangunan pencakar langit tetapi kita runtuhkan nilai akhlak dan moral manusia2 yang ada di dalamnya. segala permasalahan hanya akan dapat diselesaikan jika kita kembali kepada al-quran dan as-sunnah.<br /><br />-ayie-Khairihttps://www.blogger.com/profile/17833389161494012921noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8891263867231645386.post-26008082947085704482010-01-19T17:15:12.513-08:002010-01-19T17:15:12.513-08:00pendidikan yang diberikan kepada pelajar mestilah ...pendidikan yang diberikan kepada pelajar mestilah seimbang dari segi material dan sahsiah...pelajar juga perlulah diterapkan dengan belajar bukan hanya untuk lulus peperiksaan, tetapi belajar untuk mempraktikkan ilmu tersebut kemudian hari...A121127 NOORSAYFUL AZRIN B MOHD YUSOFUnknownhttps://www.blogger.com/profile/14031829599657019720noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8891263867231645386.post-22867054018618406002010-01-19T17:10:53.876-08:002010-01-19T17:10:53.876-08:00salam..
sebenarnya isu gejala sosial sudah menjadi...salam..<br />sebenarnya isu gejala sosial sudah menjadi lazim atau dalam erti kata lain klise sehingga tidak menarik untuk disidangkan. namun, apa yang menarik di sini adlah kaitannya dengan sistem pendidikan, yang mana semakin banyak pusat pendidikan, namun jenayah sosial kian meruncing.<br />Kita kagum kerana kerajaan berjaya mewujudkan pelbagai strategi pendidikan untuk para pelajar. tapi, kegagalan pihak kerajaan untuk menyediakan peluang pekerjaan yang secukupnya adalah antara faktor mengapa gejala sosial ini terus menular. <br />satu lagi, program permata pintar, sekolah cluster dan seumpamanya sebenarnya sedar atau tidak ia hanya memfokus kepada pelajar-pelajar yang bijak dan mempunyai akhlak yang baik, tetapi bukan untuk mereka yang bermasalah. seolah-olah mereka yang bermasalah tidak mempunyai potensi untuk menjadi insan yang lebih cemerlang. oleh yang demikian, tidak hairanlah manusia yang nakal itu bisa menjadi kejam. <br />rangkalah satu program pemulihan yang berunsur pendidikan bertaraf, untuk membantu remaja-remaja bermasalah. Membentuk manusia yang baik itu adalah biasa.. namun, membentuk manusia yang jahil itu adalah sesuatu yang luar biasa..<br />berilah mereka peluang untuk membuktikan kepada masyarakat bahawa mereka juga mampu untuk melakukannya<br /><br />sekian....<br /><br /> SALAM.. <br /><br />Dari (MOHD FAIZAL MOHAMAD) A118730Faizal Mohamadhttps://www.blogger.com/profile/16578313752219424879noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8891263867231645386.post-86177201440678314132010-01-19T17:10:12.573-08:002010-01-19T17:10:12.573-08:00Pada pandangan saya, sebarang sistem yang diwujudk...Pada pandangan saya, sebarang sistem yang diwujudkan oleh kerajaan hanyalah sebagai panduan kepada masyarakat. Begitu juga dengan PSPTN ini. Sebarang tindakan yang dilakukan oleh pelaku kesalahan adalah disebabkan sikap individu itu sendiri. Maka, tiada mana-mana sistem pun yang dapat mengawal seluruh individu yang membentuk masyarakat jika sikap indivisu itu sendiri enggan megikut panduan-panduan tersebut.azrinhttps://www.blogger.com/profile/08847771058552609033noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8891263867231645386.post-59564225806151644222010-01-19T17:09:52.902-08:002010-01-19T17:09:52.902-08:00Meskipun kebanyakkan para pelajar pada hari ini me...Meskipun kebanyakkan para pelajar pada hari ini mempunyai taraf pendidikan yang tinggi namun dari segi akhlak dan nilai moral mereka sangat rendah.Ini menyebabkan pelbagai masalah sosial dan jenayah berlaku.Hal ini kerana terdapat pelbagai faktor yang menyebabkan keadaan ini.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/10921885879831445326noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8891263867231645386.post-60462676166774355922010-01-19T17:09:44.507-08:002010-01-19T17:09:44.507-08:00Walaupun pendidikan kini semakin maju , namun pene...Walaupun pendidikan kini semakin maju , namun penekanan terhadap akhlak murni dan aspek kerohanian perlu lebih diberi perhatian dalam pendidikan masa kini. Penekanan dalam aspek tersebut perlu diterapkan bermula dari pendidkan awal lagi..Unknownhttps://www.blogger.com/profile/16654515938699288112noreply@blogger.com