Tuesday, March 2, 2010

GD1123 PENDIDIKAN & MASYARAKAT SEM 2 2009/2010 - PENDEMOKRASIAN PENDIDIKAN


Pendemokrasian pendidikan merupakan satu elemen yang penting dalam membangunkan pendidikan di Malaysia. Kita sangat mementingkan kepada keadilan sejagat dalam bidang pendidikan yang mana membolehkan semua pihak mendapat faedah dan juga kemudahan yang sama rata untuk belajar di mana-mana institusi pendidikan.

Konsep pendemokrasian pendidikan menjamin keadilan untuk semua pihak untuk mendapat pendidikan yang sama dengan orang lain. Sedikit pengenalan tentang pendemokrasian pendidikan, konsep ini boleh ditafsirkan kepada dua bahagian iaitu dari aspek terminologi dan juga literasi.

Sebagai seorang pelajar kursus Pendidikan dan Masyarakat, beri 7 langkah proaktif bagi merealisasikan proses pendemokrasian ini serta ulasan.

134 comments:

  1. 1. betul2 laksanakan prasarana yang baik di sekolah luar bandar.
    2. samaratakan peratus pelajar kaum lain masuk ke institusi pendidikan
    3. memberi perhatian kepada sekolah yang lemah
    4. amalkan pendidikan bersepadu dimana pelajar dididik mengenai akidah
    5. membasmi kemiskinan
    6. membasmi kelas sosial
    7. merapatkan jurang pendidikan

    ReplyDelete
  2. Pd pndpt sy, pndmkrasian pnddkn mrupakan slh 1 prkre pntng yg prlu dtrpkn dlm sstm penddkn di Msia. Pndmkrasian pnddkn bmksd mmberi peluang yg sma rta kpd sume knk2 di msia untk belajar. sehrusnya krjaan mnyediakn infrastruktr pnddkn yg sma antr bndr dan luar bndr. Xshrusnya ada jurng antr kedua2 tmpt ini. Bantuan kpd plaja yg bersal dr kluarga yg ssh pula xshrusnya dtumpukn kpd kwsn luar bndr shj. Sebaliknya plaja dr gol ini juga rmai dikwasan bndr. Ada juga plaja yg ibu bapa mrk xmngutamakan pnddkn. Oleh itu, kerajaan perlu pndng serius hal ini. Kanak2 yg xdiberi peluang blaja oleh ibu bapa shrusnya dibantu. Mereka perlu dikesan dan tindkan terhdp ibu bapa yg enggn menyekolhkn ank2 hrus diambil. Bukan bmksd tndkn dr segi hkumn nmun, ddkn dan ksdrn perlu diberi kpd ibu bapa bg menydrkan mrk. faktr2 yg mndrng mrk enggn mnghntr ank2 ke sek. perlu diknlpasti dan langkh yg drastk perlu diambil.....(NUR ZARINA BINTI MOHD.NAZRI-A123842)

    ReplyDelete
  3. 1.merapatkan jurang pendidikan
    2.memberi peluang kepada kumpulan minoriti untuk mendapat pendidikan.
    3.membasmi kelas sosial
    4.memberi perhatian kepada sekolah luar bandar dan Sekolah Kurang Murid
    5.melaksanakan program KPM yang telah dijalankan dengan lebih sempurna.
    6.membasmi demokrasi jantina di pengajian tinggi
    7.menghapuskan kuota pelajar yang dapat masuk asrama penuh.

    nik nurul nadiah
    a119923

    ReplyDelete
  4. antara langkah yg blh diambil bg merealisasikan proses pendemokrasian pendidikan ini adalah
    1)menyelaraskan sistem pendidikan-sistem pendidikan yg dibuat perlu selaras dan berkembang mngikut perkembangan semasa
    2)penyelarsan bahan bacaan,buku teks dan sebainya-hal ini membolehkan semua pelajar dari pelbagai jenis kaum mampu mnguasai dan mendapat pendidikan yg sama dalam semua aspek dan tiada unsur penyelewengan berlaku dalam bidang pendidikan ini.
    3)menaiktarafkan sistem pendidikan-sistem pendidikan perlu menyeluruh dalam semua aspek tidak kira dalam bidang sains,teknologi mahupun agama.
    4)menyeimbangkan pendidikan akademik dan ko kurikulum-hal ini adalah penting bagi melahirkn insan yg cemerlang dlam pelbagai aspek cthnya dari segi emosi,jasmani,rohani dan pembangunan insaniah.
    5)menyelaraskan sistem pentadbiran sekolah-membantu pelajar yg mempunyai masalh tanpa mngira kaum,bangsa dan agama.
    6)menyediakan kemudahan dan kelengkapan u proses P&P dalam blik darjah-langkah ini mampu u melhirkan pelajar yg seimbang dlam pelbagai aspek serta membolehkan peljar dapat belajar selesa dan teratur dgn adanya alat bantu mengajar yg terkini.
    7)mewujudkan interaksi yg membina dalam bilik darjah-guru harus memainkan peranan penting dlam mewujudkan komunikasi yg baik dalm kalangn pelajr tanpa mengira kaum serta sentiasa bertanyakan masalh yg dihadapi semasa proses P&P berlangsung.

    ReplyDelete
  5. langkah yang proaktif bagi merealisasikan proses pendemokrasian ini ialah:
    1. mengikut acuan perlembagaan yang telah ditetapkan
    2. memastikan semua golongan mendapat kemudahan yang sama rata sama ada di bandar atau luar bandar.
    3. memastikan semua sekolah memiliki guru yang berprestasi tinggi mengikut kadar pelajar.
    4. mewujudkan satu konsep dimana semua pelajar dilayan yang sama rata tidak mengikut kaum
    5. sistem merit perlu dijalankan secara tulus dan saksama
    6. menjalankan pemilihan mengikut keputusan yang diperolehi dalam peperiksaan
    7. pihak keraajaan perlu lebih proaktif dalam menentukan kursus yang ditawarkan supaya tidak menjadi isu perkauman.


    aminuddin othman a118768

    ReplyDelete
  6. langkah-langkah:

    i. membasmi kelas-kelas sosial antara orang kaya dengan orang miskin.
    ii. pendidikan bersepadu diamalkan dalam pendidikan.
    iii. perhatian penuh diberikan kepada sekolah-sekolah lemah dan luar bandar.
    iv. membaik pulih prasarana dan kemudahan di sekolah luar bandar.
    v. tidak membezakan peratus pelajar kaum lain masuk ke institusi pendidikan.
    vi. membasmi kemiskinan.
    vii. jurang pendidikan dirapatkan.

    Nur Amalina Hamsan
    A118367

    ReplyDelete
  7. pada pendapat saya, cara yang seharusnya dilakukan bagi merealisasikan proses pendemokrasian ini adala:
    1)merapatkan jurang perbezaan dari pelbgai aspek dan membasmi kelas sosial
    2)menyatupadukan kaum spy tragedi 13 mei x berulang
    3)mensamratakan infrastruktur dan infostruktur d setiap sekolah
    4)mengagihkan bahan rujukan sama rata unt d semua sekolah(luar dan dlam bandar)
    5)membr perhatian kpd sekolah luar bndr sm ada dr segi peruntukan,guru dll
    6)memberi peluang kpd kump minoriti unt mndapatkan pendidikan
    7)melaksanakan kump KPM dgn sempurna

    wan noor farahiyatul akmal
    a119134

    ReplyDelete
  8. 1. memastikan semua kanak - kanak mendapat pendidikan sekolah rendah dan sekolah menengah sebanyak 11 tahun. Ibu bapa bertanggungjawab untuk memastikan anak - anak mereka mendapatka pendidikan tersebut. Mereka yang engkar akan didenda.

    2. menyediakan pendidikan yang khas kepada pelajar yang istimewa seperti pendidikan khas yang dilaksanakan sekarang di semua sekolah tidak kira di bandar atau luar bandar supaya mereka tidak diabaikan oleh masyarakat dan mereka dapat meneruskan kehidupan mereka serta menyumbangkan kepada negara.

    3.Perkongsian maklumat tentang agama dan budaya semua kaum di dalam kelas supaya matlamat pendemokrasian pendidikan dapat dijalankan. Semua pelajar yang berbilang bangsa dapat belajar dalam satu kelas yang sama dan saling mematuhi amutan masing - masing hendaklah dipupuk sekarang dalam sistem persekolahan kini.

    4.Penyediaan kemudahan prasarana yang mencukupi di semua sekolah sama ada di bandar atau luar bandar. Semua pelajar yang miskin atau kaya dapat menikmati kemudahan tersebut dan belajar dalam keadaan yang serba ada dan selesa. Hal ini dapat meningkatkan motivasi seseorang pelajar untuk belajar dan mencapai kejayaan yang cemerlang.

    5. memupuk semangat perpaduan dalam kalangan pelajar dengan peletakkan murid yang berbilang kaum dalam satu kelas yang sama. Hal ini kerana Malaysia ialah negara yang berbilang kaum berbanding dengan negara lain.

    6. memberi peluang kepada semua pelajar yang miskin untuk dapat meneruskan pelajaran mereka hingga ke peringkat universiti dengan melihat kepada prestasi mereka. Peluang kemasukan ke IPT yang sama rata harus dilaksanakan dan pinjaman kewangan kepada pelajar yang tidak mampu untuk menerskan pelajaran mereka. Hak ini harus dititikberatkan supaya mereka mendapat layanan dan kemudahan yang sama seperti pelajar yang kaya.

    7. menyediakan lebih banyak tenaga kerja yang terlatih untuk mengajar di sekolah - sekolah yang tersebut bandar dan juga luar bandar dengan mengembangkan bidang penguruan di Malaysia. Penyelarasan kurikulum di semua sekolah dapat merealisasikan proses pendemokrasian pendidikan yang mementingkan keadilan sejagat dalam bidang pendidikan supaya semua orang mendapat pendidikan dan kemudahan yang sama rata.

    ReplyDelete
  9. Salam...

    Jika dilihat pada masa kini pendidikan merupakan perkara yang penting kepada setiap individu terutamanya kepada generasi akan datang.. pendemokrasian pendidikan merupakan perkara yang penting kerana ianya akan membolehkan setiap golongan menikmati pendidikan yang sebaik mungkin tanpa menimbulkan rasa berat sebelah terhadap seuatu pihak. selain daripada itu diantara langkah yang yang boleh diambil ialah pertamanya ialah melonggarkan syarat kemasukkan kepada setiap golongan dan bangsa. seterusnya ialah mewujudkan pendidikan yang selaras dengan keperluan individu, menyediakan kemudahan dan keperluan kepada setiap golongan pelajar yang menuntut ilmu, menghapuskan sikap bias terhadap setiap etnik yang perlu dididik daripada guru sendiri, memberikan kelonggaran bersuara oleh pelajar terhadap masalah-masalah yang dihdapi dalam pembelajaran mereka, memberikan pendedahan kepada guru tentang pendidikan yang sewajarnya kepada pelajar setiap bangsa, memperluaskan jaringan sosial setiap individu dan meningkatkan tahap kehidupan masyarakat.

    NORSAHILA BT NOH (A122528)

    ReplyDelete
  10. 1.keseimbangan pembangunan sekolah luar bandar dengan bandar ( sekolah berasrama, bestari dan sebagainya )
    2.program-program pendidikan yang dijalankan adalah sama antara pelajar.
    3.tumpuan yang seimbang antara sekolah yang lemah dengan yang cemerlang.
    4.peluang pendidikan yang sama antara pelajar-pelajar
    5.keadilan secara meluas tanpa mengira kelas sosial,gender dan kaum
    6.yuran perlu diselaraskan mengikut kemampuan pelajar sama ada miskin atau kaya.
    7.bantuan dan peruntukan yang sewajarnya kepada pelajar-pelajar yang memerlukan( bantuan kewangan - biasiswa kecil dan sebagainya )

    ReplyDelete
  11. Antara langkah yang boleh diambil ialah:

    1)pentadbiran haruslah berbincang dengan ahli pndidikan untuk mencari pedekatan yag sesuai dan boleh diaplikasikan.
    2)Semangat assabiah haruslah dihapuskan.
    3)Jurang pendidikan antara kaum, jantina haruslah dirapatkan.
    4)Konsep kesamarataan haruslah dipupuk dalam pendidikan awal lagi.
    5)Pemilihan dalam kemasukan di IPTA haruslah lebih telus.
    6)Kemudahan dan kesensitifan sesebuah kaum atau agama haruslah diambil kira.
    7)Jurang dalam kelas sosial masyarakat haruslah dihapuskan.

    (siti rogayah hisham a117657)

    ReplyDelete
  12. LIM POOI YUNG A 117568


    1. mengagihkan peruntukan secara adil bagi membangunkan pendidikan dalam negara sama ada di bandar mahupun di luar bandar

    2. Memberikan perhatian khas kepada kumpulan yang kurang bernasib baik dalam menawarkan perkhidmatan pendidikan supaya pelajar yang miskin turut mendapat faedah yang sama.

    3. memberikan peluang kemasukan ke IPTA yang sama kepada setiap pelajar dengan berdasarkan kecemerlangan pelajar tanpa mengira perbezaan kaum, tahap kekayaan, agama dan sebagainya.

    4. menawarkan kemudahan yang sama lengkap bagi semua peringkat sekolah tanpa mengira sekolah bandar mahupun luar bandar supaya pelajar di sekolah luar bandar turut menikmati kemudahan yang sama dengan pelajar di sekolah bandar

    5. mengadakan peluang pendidikan asas selama 11 tahun bagi setiap warganegara tanpa mengira tahap kekayaan individu tersebut

    6. memberikan peluang mendapatkan pinjaman PTPTN yang sama kepada semua pelajar untuk melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi berdasarkan kecemerlangan pelajar

    7. mengadakan kurikulum yang sama dan berorientasikan Malaysia bagi semua jenis sekolah tanpa mengira sekolah bandar mahupun luar bandar.

    8. menawarkan pendidikan yang sama mutu dan kualiti kepada semua pelajar

    ReplyDelete
  13. pendidikan sangat penting bagi setiap insan,sebab pendidikan boleh menambah kemahiran ataupun menyalurkan kemahiran yg dimiliki oleh setiap orang. oleh sebab itu pendemokrasian pendidikan sangat penting, kerana setiap orang mempunyai peluang untuk mendapatkan ilmu diinstitusi pendidikan trsebut tanpa ada perbezaan atau sekatan. sehingga untuk merealisasikan nya mungkin dgn pemberian bayaran yuran percuma bagi yang kurang mampu, membangun sekolah yg khas untuk mreka yg cacat atau kurang upaya, diberi kemudahan dgn menyelaraskan dlm pengajaran atau buku diluar bandar dgn didalam bndar agar mreka bleh bljr dgn baik, bagi sekolah yg berada diluar bandar sekiranya diberi kemudahan dalam segi alat kelengkapan, mengeluarkan tenaga kerja yg terlatih terutama bagi sekolah yg diluar bandar agar boleh mendapatkan ilmu jg pengetahuan yg sama dgn yg dibandar, meratakan jumlah stiap pelajar yg msuk sekolah atau universiti, menghilangkan kesenjangan sosial dan pendidikan,kaum,agama dan golongan.

    ReplyDelete
  14. 1. menerokai kawasan pedalaman supaya peduduk kawasan pedalamam juga mempunyai peluang untuk mendapat pendidikan. Ini kerana masih banyak penduduk di kawasan pedalamam masih tidak mendapat pendidikan.
    2. kerajaan memandang berat proses ini dan membekalkan wang atau sumber manusia yang secukupnya untuk merealisasikannya. Kekurangan guru dan sumber wang merupakan halangan utama.
    3. pendidikan kepada semua peringkat harus diwajibkan. ini dapat memastikan semua kanak-kanak mendapat pendidikan dalam apajua umur.
    4. memberi kesedaran kepada ibubapa tentang kepentingannya pendidikan kepada anak-anak mereka.
    5. menyediakan transportasi yang menghubungkan kawasan pedalaman dengan kawasan bandar supaya guru-guru di bandar juga mendapat peluang untuk mengeksploitasi kawasan pendalaman dan seterusnya menyumbangkan tenaga.
    6. penggunaan teknologi komputer dalm sistem pengajaran. bahan pengajaran disediakan dalam bentuk perisian.
    7. kerajaan harus mewujudkan sistem pendidikan yang kurang menekankan peperiksaan. Tekanan peperiksaan selalunya menjadi punca pelajar tidak berminat dalam belajar.

    ReplyDelete
  15. 1) memberi perhatian kepada pelajar dan sekolah luar bandar yang sering tercicir daripada arus pembangunan.
    2) mengelakkan diskriminasi dan pilih kasih terhadap pelajar berdasarkan kelas sosial dalam masyarakat.
    3) melatih dan meningkatkan prestasi guru- guru di bandar dan luar bandar
    4) membangunankan sahsiah guru- guru supaya lebih memahami jiwa pelajar terutama di peringkat sekolah rendah. Guru garang pelajar takut pergi sekolah sedangkan pendidikan sekolah rendah merupakan teras kepada peribadi pelajar.
    5)PIBG yang terdapat di setiap sekolah mesti memainkan peranan dalam mengenalpasti dan menolong pelajar- pelajar yang bermasalah terutama dari aspek kewangan. Apa peranan PIBG selama ni??? kurang nampak apa peranan PIBG selama ni.
    6)Setiap sekolah mesti menyediakan kemudahan teknologi kepada pelajar- pelajar. Seboleh- bolehnya mengurangkan beban buku yang perlu di bawa pelajar. Pelajar sekolah rendah selalu bawa buku yang banyak. Adakah semua buku tersebut digunakan. Sekolah dan guru mesti mengatur jadual dan rancangan yang betul.
    7) menghapuskan kuota pelajar ke sekolah asrama penuh dan universiti. Pastikan pelajar yang betul- betul berkelayakan diterima. Kuota ikut kaum tak menjamin kualiti dan tidak berdaya saing yang tinggi.

    ReplyDelete
  16. Antara 7 langkah proaktif bagi merealisasikan proses pendemokrasian ialah
    1. menghapuskan sistem kuota yang terdapat di sekolah dan universiti.
    2. menyediakan kemudahan belajar di semua sekolah di luar dan di bandar tanpa mengira jenis sekolah.
    3. memastikan semua sekolah mempunyai pelajar dan guru dari pelbagai kaum.
    4. menyelaraskan bahan belajar pelajar seperti buku teks supaya semua kaum dapat menguasai dan pendidikan yang sama.
    5. menyeimbangkan pencapaian akademik dan kokurikulum dengan penglibatan semua jenis kaum.
    6. memastikan pentadbiran sekolah dan pengajian tinggi ditadbir oleh guru dari semua jenis kaum
    7. mewujudkan interaksi dan komunikasi dalam kelas melibatkan pelajar dari pelbagai jenis kaum

    SAPIKA YAHYA (A116579)

    ReplyDelete
  17. Pada pendapat saya, proses pendemokrasian pendidikan wajar diberikan perhatian untuk mewujudkan sistem pendidikan yang sama rata kepada semua pelajar.antara langhah proaktif yamg boleh dilaksanakan adalah seperti berikut:
    1.memberikan peluang yang sama rata kepada semua pelajar yang berbilang kaum dalam kemasukan ke institusi pendidikan.
    2.tiada perasaan pilih kasih dalam kalangan pendidik terhadap para pelajar.
    3.semua institusi pendidikan hendaklah mengajar sukatan pelajaran yang sama supaya tidak wujud masalah perbezaan sukatan pelajaran.
    4.merapatkan jurang perbezaan pendidikan antara kawasan bandar dan luar bandar.
    5.para tenaga pengajar mestilah terus bersemangat dalam memberikan didikan yang sempurna kepada para pelajar.
    6.pendedahan mengenai kepentingan pendemokrasian pendidikan haruslah ditekankan di sekolah supaya para pelajar sedar dan bergaul mesra antara satu sama lain tanpa mengira agama,kaum,kelas sosial,tahap pendidikan dan sebagainya.
    7..institusi pendidikan mestilah melaksanakan kempen-kempen dan program-program yang dapat menyedarkan pelajar untuk mewujudkan proses pendemokrasian pendidikan.

    ReplyDelete
  18. antara langkah yang proaktif ialah
    1) mengaplikasikan falsafah pendidikan sepenuhnya.
    2) menggubal satu dasar yang baru mengenai pendidikan agar wujudnya satu undang-undang khas mengenai pendidikan yang boleh dirujuk mengenai semua perkara mengenai pendidikan.
    3) memperbanyakkan pendedahan mengenai kelebihan-kelebihan pendemokrasian pendidikan kepada masyarakat agar mereka tahu apakah yang akan mereka dapat di masa hadapan.
    4) memberikan kerjasama yang sepenuhnya dalam pembinaan proses pendemokrasian pendidikan ini bagi menunjukkan komitmen yang berterusan.
    5) memberikan sokongan sepenuhnya kepada pembinaan pendemokrasian ini oleh masyarakat
    6) menitikberatkan kepentingan seluruh masyarakat sama ada di bandar atau luar bandar.
    7) kerajaan perlu bersifat fleksibel.

    ReplyDelete
  19. 1.kerajaan perlu sentiasa memantau sekolah luar bandar dari semasa ke semasa. ini perlu dijalankan bagi memperbaharui lagi prasarana serta pendemokrasian dapat dijalankan dengan lancar.
    2.bantuan perlu diberikan khususnya kepada sekolah-sekolah luar bandar supaya tiada jurang kemudahan pendidikan antara sekolah bandar dan juga luar bandar.
    3.memperluaskan lagi penggunaan ict sebagai satu cara menyempaikan pendidikan.
    4.setiap aduan serta masalah yang disuarakan mengenai pendidikan dari peringkat rendah sehingga pengajian tinggi perlu diberikan perhatian yang serius.
    5.meningkatkan latihan yang diberikan kepada guru supaya guru lebih bersedia menyampaikan pendidikan bukan sahaja dari aspek akademik tetapi memberikan pendidikan yeng menyeluruh dari segi aspek nilai dan moral.
    6.memberikan penekanan yang lebih kepada pendidikan agama islam di sekolah-sekolah supaya dapat melahirkan insan yang cemerlang dari segi akademik dan juga cemerlang dari segi sahsiah.
    7.Pihak kementerian perlu menyusun semula kurikulum agar lebih
    realistik dan menimbangkan pembangunan pelajar secara menyeluruh dan
    seimbang.

    ReplyDelete
  20. 1. Pendidikan yang sedia ada harus disepadukan dengan nilai-nilai murni dan etika.

    2.pihak kementerian harus merapatkan jurang antara sekolah bandar dan luar bandar, baik dari segi prasarana, keperluan guru dan cara pembelajaran.

    3. pemantapan kurikulum
    sekolah menengah yang berfokuskan kemahiran akademik terutama dalam menguasai
    kemahiran belajar, berkomunikasi, berfikir secara kritis dan kreatif dan pengurusan kendiri.

    4. Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) perlu menyediakan program pembangunan
    pendidikan yang dapat melahirkan warganegara yang berilmu pengetahuan, celik ICT,
    berkemahiran, dan berakhlak mulia bagi memenuhi Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

    5. KPM perlu meneliti semula semua program dan projek yang telah dirancang dan yang
    sedang dilaksanakan bagi dibuat penyegaran, pembaharuan, pengukuhan, kajian, orientasi,
    penyusunan semula atau penyusulan semula serta penggubalan baru bagi membangunkan
    sistem pendidikan yang lebih cekap, berkesan, dan bertaraf dunia.

    6. pihak kementerian harus meningkatkan akses, ekuiti, kualiti pendidikan, tahap kecekapan dan keberkesanan pengurusan pendidikan.

    7. KPM juga memastikan bahawa kurikulum pendidikan negara menepati keperluan pasaran
    kerja dan industri.

    ReplyDelete
  21. 1)Pendemokrasian pendidikan dapat memberi peluang untuk belajar tanpa mengira kaum
    2)tiada pilih kasih dan sistem kuota semasa pemilihan kemasukan ke institusi
    3)dapat mengeratkan perpaduan di kalangan pelajar
    4)Dapat merapatkan jurang pendidikan antara bandar dengan luar bandar.
    5)Dapat memberi lebih tumpuan kepada sekolah yang lemah khasnya sekolah-sekolah di luar bandar.
    6)Mereka harus memastikan semua sekolah mempunyai guru yang cukup dan berpotensi serta mempunyai kemahiran mengajar.
    7)Menawarkan sukatan pelajaran yang sama rata supaya ia tidak menjadi satu isu perkauman.kohila a122472

    ReplyDelete
  22. Pendemokrasian pendidikan merupakan satu elemen yang penting dalam membangunkan pendidikan di Malaysia. Kita sangat mementingkan kepada keadilan sejagat dalam bidang pendidikan yang mana membolehkan semua pihak mendapat faedah dan juga kemudahan yang sama rata untuk belajar di mana-mana institusi pendidikan. Oleh itu, 7 langkah proaktif bagi merealisasikan proses pendemokrasian ini serta ulasan seperti berikut:
    a. Menggalakkan pembelajaran sepanjang hayat.
    - Mereka yang sedang bekerja digalakkan agar sentiasa kembali ke universiti dan institusi pengajian tinggi untuk melengkapkan diri mereka dengan ilmu pengetahuan dan pemikiran terkini.
    b. Tidak memisahkan pelajar mengikut bahasa penghantar dan perbezaan kumpulan etnik
    -Mewujudkan satu sistem persekolahan/pendidikan yang sama dengan penggunaan Bahasa Malaysia sebagai bahasa penghantar untuk membentuk satu generasi yang mempunyai keperibadian Malaysia.
    -Hak-hak kumpulan-kumpulan etnik lain untuk mempelajari bahasa dan kebudayaan masing-masing patut dihormati dan diberi peluang yang sewajarnya.
    c. Teknologi maklumat
    -Penggunaan teknologi maklumat yang terkini dan moden perlu bagi memastikan pelajar tidak ketinggalan dari arus pemodenan.
    -Pelajar-pelajar terutamanya mereka yang tinggal di kawasan pendalaman perlu didedahkan dengan penggunaan teknologi maklumat terkini di dalam dunia pendidikan supaya mereka tidak ketinggalan.
    d. Penyediakan bantuan kewangan
    -Pelajar-pelajar yang miskin dan kurang berkemampuan hendaklah diberikan bantuan kewangan atau biasiswa bagi menampung perbelanjaan pendidikan mereka.
    e. Mewujudkan perpaduan antara etnik di sekolah
    - Memastikan semua sekolah yang terdapat di negara ini sama ada sekolah kebangsaan, sekolah cina, sekolah india atau sekolah persendirian menggunakan sukatan pelajaran, buku teks, peperiksaan, pakaian seragam, dan bahasa penghantar yang sama.
    - Penting bagi menolak anasir yang boleh memecahbelahkan masyarakat
    f. Memberi peluang yang sama rata untuk semua kanak-kanak mendapatkan pendidikan.
    -Pendidikan boleh dipelajari secara bebas, tanpa sebarang sekatan-sekatan yang tertentu atau setidak-tidaknya pada peringkat asas dan peringkat dasar.
    -Setiap kanak-kanak tanpa mengira kaum, agama, kelas sosial dan gender perlu diberi peluang untuk mendapat pendidikan.
    g. Menyediakan tenaga pengajar terlatih
    -Kekurangan tenaga pengajar terlatih khususnya di kawasan luar bandar perlu diatasi secara serius.
    -Setiap sekolah perlu mempunyai guru yang terdiri dari pelbagai latar belakang pendidikan bagi memenuhi pemintaan atau keperluan pelajar dalam mata pelajaran yang tertentu.
    -Kursus perguruan perlu ditambah dan menggalakkan guru-guru menyambung pelajaran mereka ke tahap tertinggi seperti Ijazah, Master atau Doktor Falsafah

    ReplyDelete
  23. antara langkah-langkah dalam melaksanakan pendemokrasian pendidikan ialah:
    1.membasmi kemiskinan bagi memberi peluang kepada semua lapisan untuk menerima pendidikan asas terutamanya.
    2.menyediakan prasarana lengkap dari peringkat bawah sehingga peringkat atas.
    3.bantuan biasiswa kepada golongan yang memerlukan tanpa mengira kaum dan keturunan.
    4.kuota pendidikan diberikan secara sama rata.
    5. menekankan kepentingan pendidikan untuk kemajuan bangsa.
    6. pendidikan seimbang antara akademik dan agama.
    7. mengamalkan nilai-nilai murni antara satu sama lain.
    amalina a118827

    ReplyDelete
  24. 7 langkah:
    1)untuk menghasilkan suatu pengajaran dan pembelajaran yang berkesan, bilik darjah harus mempunyai suatu suasana yang tenteram selaras dengan jiwa manusia dan tatacara untuk menimba ilmu. Justeru, pihak yang bertanggungjawab haruslah peka dalam menyediakan infrasrtuktur dalam bilik darjah dan pembuat polisi pula haruslah menentukan kaedah penetapan yang perlu dalam meletakkan para pelajar agar kesesakan tidak berlaku dan pembelajaran yang lebih efisien
    2)agihan pelajar perlu untuk setiap sekolah dalam daerah-daerah atau negeri-negeri seluruhnya perlulah dirancang dengan rapi supaya tidak berlaku kesesakan di dalam bilik darjah
    3)menyediakan prasarana atau kemudahan yang sama rata di setiap sekolah.sekolah-sekolah luar bandar juga hendaklah dibangunkan setaraf dengan sekolah-sekolah bandar supaya pembelajaran dapat dijalankan dengan sama rata.
    4)jangan mengasingkan pelajar yang pandai dalam akademik untuk kelas yang tertentu sahaja.Campurkan mereka dangan pelajar yang kurang pandai supaya mereka boleh membantu pelajar tersebut.Tidak semua pelajar yang pandai dalam akademik tidak bermakna mereka pandai dalam semua perkara.Pelajar yang lemah dalam akademik juga pandai dalam perkara-perkara lain.Justeru, mereka boleh membantu sesama sendiri dalam perkara yang mereka mahir disamping mengeratkan lagi silaturahim.
    5)menyediakan lebih banyak tenaga yang terlatih untuk mengajar di sekolah-sekolah bandar dan luar bandar.
    6)peranan ibu bapa dalam menghantar anak-anak mereka ke sekolah.perkara ini hendaklah diwajibkan kepada semua ibu bapa kerana pendidikan amatlah penting dalam membentuk seseorang.kepada ibu bapa yang tidak mematuhi perkara tersebut hendaklah didenda.bagi ibu bapa yang tidak mampu,kerajaan hendaklah membantu dalam hal-hal tertentu seperti membantu dalam kewangan.
    7)seimbangkan pendidikan akademik dan ko kurikulum bagi melahirkn insan yg cemerlang dlam pelbagai aspek seperti jasmani dan rohani.

    -A119413 Rashdan-

    ReplyDelete
  25. pada pendapat saya, antara langkah yang boleh diambil ialah:
    1)pemilihan guru yang betul2 berminat dengan profesion perguruan, bukan guru yang sekadar ingin mendapatkan pekerjaan.
    2) sistem merit untuk ke sekolah berasrama penuh dan universiti perlu lebih telus dan adil
    3)infrastruktur yang sama disetiap sekolah tidak kira sama ada di bandar atau luar bandar.
    4)lebih banyak peruntukan daripada kerajaan untuk sektor pendidikan bukan sektor yang tidak produktif.
    5)menukar sistem pendidikan yang berorientasikan peperiksaan kepada sistem pendidikan yang lebih kepada pemahaman sesuatu perkara seperti contoh sistem pendidikan di UK yang mana pelajar2 berpeluang menerokai sendiri sesuatu yang mereka pelajari tanpa perlu tertekan dengan peperiksaan.
    6)menempatkan guru-guru yang lebih berpengalaman di sekolah2 luar bandar supaya pengalaman mereka dapat digunakan bagi mengatasi kelemahan pelajar luar bandar.
    7)penekanan terhadap pendidikan agama atau moral supaya bukan saja seseorang itu berjaya tetapi juga mempunyai nilai moral dan tatasusila yang baik. (A118160)

    ReplyDelete
  26. Pada pendapat saya pendemokrasian pendidikan memang dapat dijadikan sebagai suatu konsep yang menyeluruh dalam bidang pendidikan. Antara langkah yang boleh dijalankan ialah meningkatkan taraf infrasturuktur di sekolah di mana kepuasannya dapat dinikmati oleh semua pelajar. Selain itu, penyisihan menndapat pendidikan mengikut jantina lelaki atau perempuan harus dimansuhkan , semua antara mereka layak mendapat pendidikan yang setaraf. Dalam masa yang sama, bahan bacaan n rujukan harus disamakan kualiti dan kuantiti dengan pelajar bandar dan luar bandar. Ini adalah supaya sistem pendidikan berada dalam keadaan adil dan tidak berat sebelah. Pihak sekolah juga tidak ketinggalan dalam merealisasikan proses pendemokrasian sistem pendidikan , ini adalah kerana mereka merupakan asas kepada pembentukan sesuatu sistem pendidikan. Dalam konteks pengajian tinggi, semua pelajar tidak kira kaya atau miskin harus dibenarkan ke institut pengajian tinggi untuk melanjutkan pelajaran. Pihak kerajaan harus menggiatkan skim PTPTN dan memilih pelajar yang betul-betul miskin untuk menerima skim pinjaman . Semangat perpaduan di kalangan pelajar juga harus dipupuk , tidak harus mereka dikenali dengan bangsa masing-masing tetapi sebagai bangsa Malaysia.
    Jessica Niteen
    A117740

    ReplyDelete
  27. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  28. 1) kerajaan perlu melaksanakan prasarana yang baik di semua sekolah tanpa mengira kaum, aliran dan sebagainya.

    2) pihak kerajaan perlu meningkatkan sistem pendidikan yang selaras natara semua sekolah demi meningkatkan pencapaian para pelajar.

    3) menyeimbangkan pendidikan dr semua aspek samada ko-kurikulum mahupun akademik. hal ini untuk melahirkan pelajar yang berkebolehan dr pelbagai aspek.

    4) pihak sekolah perlu menyediakan bantuan pembelajaran dalan proses p&p dalam kelas. hal ini untuk memberikan kemudahan kepada semua pelajar.

    5)pihak kerajaan,mahupun pihak sekolah perlu membasmi kelas sosial tanpa berat sebelah kepada mana2 pihak.

    6)semua pihak perlu memainkan peranan supaya tiada jurang pendidikan antara pelajar wwlwupun perbezaan agama,bangsa, pemikiran dan sebagainya.

    7) guru perlu memainkan peranan penting dalam mejaga hubungan dengan pelajar supaya dengan pendekatan yang diambil oleh guru mampu meningkatkan pencapaian pelajar. guru seharusnya mengambil berat tentang semua pelajar tanpa mengira perbezaan yang ada disamping mendidik para pelajar erti sebuah demokrasi yang mesti di hayati oleh semua pelajar walaupun mempunyai perbezaan anatara sesama mereka.

    (A118611)

    ReplyDelete
  29. 1. merapatkan jurang perbezaan pendidikan di antara kawasan bandar dan luar bandar
    2. memberikan kemudahan infrastruktur, bekalan bahan-bahan pengajian yang terkini kepada setiap sekolah tanpa meminggirkan sekolah yang lain.
    3. Para guru haruslah mengamalkan sikap bertoleransi serta tidak mendiskriminasi seseorang pelajar itu berdasarkan status kelas sosial serta taraf hidup seseorang pelajar itu. Dalam kata lain..mengamalkan konsep sama rata.
    4. Mengembangkan lagi kemudahan serta pengunaan teknologi dalam proses P&P agar tidak ketinggalan dalam arus pemodenan serta globalisasi ini.
    5. Para guru harus diberikan serta dilengkapi dengan latihan-latihan tertentu sebelum memulakan proses P&P demi memantapkan lagi bidang ilmu yang mereka ceburi seiring dengan hasrat kementerian pelajaran.
    6. Penekanan kepada ilmu insaniah,agama dan moral harus diberikan perhatian yang khusus kepada para pelajar agar dapat membentuk serta melahirkan insan yang seimbang dari segi jasmani,emosi,rohani dan intelek.
    7.Pihak kerajaan harus memastikan proses pembelajaran tidak hanya menumpukan kepada aspek peperiksaan yang berterusan tetapi harus diseimbangkan dengan aspek lain seperti kokurikulum dan sebagainya agar pelajar-pelajar sekalian serba boleh dalam segala bidang dan tidak hanya tertumpu kepada aspek akademik.

    (A118878)

    ReplyDelete
  30. Pada pendapat saya,7 langkah proaktif bagi merealisasikan proses pendemokrasian ini ialah:
    1 selaraskan kemudahan di setiap sekolah samada luar bandar dan di bandar dari segi infranstruktur,keperluan akademik,persekitaran dan sebagainya.
    2 selaraskan undang-undang sekolah
    3 memberikan kemudahan ict dan kemahiran sama rata di semua sekolah
    4 Bantuan diberikan kepada pelajar yang miskin atau memerlukan bantuan agar mereka dapat mengikuti pembelajaran dengan baik tanpa alasan kemiskinan punca tidak dapat ke sekolah.
    5 mempersiapkan guru dengan latihan dan kemahiran yang mencukupi bagi melahirkan pelajar yang berkualiti
    6 memebantu pelajar dalam mengimbangi tahap pencapaian dari segi akademik dan ko-kurikulum.Guru perlu memberi pendedahan yang menyeluruh dan berterusan
    7 menggunakan konsep pendidikan bersepadu secara menyeluruh bagi melahirkan pelajar yang berpengetahuan tinggi dan baik dari segi moral dan akhlak

    ReplyDelete
  31. Saya berpendapat di antara langkah penting yang perlu dilaksanakan untuk mencapai matlamat sebenar pendemokrasian pendidikan ialah:
    1)Mengapuskan sistem kuota pelajar. Sistem kuota merupakan satu mekanisme kuat yang menghalang kepada pendemokrasian pendidikan di mana pemberian suatu pendidikan ialah berdasarkan nisbah/peratus sesuatu kaum di negara. Ini tidak adil kepada pelajar cemerlang yang sepatutnya mendapat pendidikan yang sempurna tetapi hasrat tidak tercapai disebabkan pengamalan sistem kuota.
    2) merapatkan jurang pendidikan antara sekolah bandar dan luar bandar. Dapat dilihat bahawa,sekolah bandar mendapat keistimewaan yang lebih dari sekolah luar bandar.Dari segi ICT,sekolah bandar mendapat kelebihan sehingga ada sekolah yang menggunakan Wi-Fi tetapi sekolah luar bandar masih buta IT.
    3)Penyelarasan sistem pendidikan.Sistem pendidikan haruslah disamakan dari segi kandungan,buku teks,sistem pembelajaran,bahan bacaan dan lain-lain.
    4)Menyediakan prasarana yang baik. Kemudahan prasarana haruslah diperbaiki supaya kesemua pelajar tidak kira bangsa memperoleh manfaat.Terutamanya,sekolah luar bandar masih mengalami kekurangan yang teramat dari segi bekalan elektrik yang dihadkan penggunaannya.
    5)Mendapat hak sama rata mendapatkan biasiswa kerajaan. Sistem kuota dalam pemberian biasiswa pendidikan juga harus dihapuskan sama sekali untuk mencapai objektif pendemokrasian pendidika.
    6)hak sama rata kemasukan ke sekolah asrama penuh.Hak yang sama rata juga perlu diberikan untuk kemasukan kesekolah seperti MRSM di mana dalam hal ini sistem kuota amat ketat.
    7.)pihak kerajaan perlu lebih proaktif dalam menentukan kursus yang ditawarkan supaya tidak menjadi isu perkauman.Penhadan sesetengah pelajaran perlu diambil perhatian kerana ini boleh menyentuh sensitiviti perkauman.

    ReplyDelete
  32. Pendemokrasian pendidikan bermaksud memberi peluang yang sama kepada semua lapisan masyarakat untuk mendapatkan pendidikan. Antara langkah-langkah yang proaktif bagi merealisasikan proses pendemokrasian ialah :

    1)menambah lagi bilangan bilik darjah, supaya jumlah pelajar yang boleh dimasukkan kesekolah meningkat dan tidak wujud masalah tidak cukup ruang.
    2)seimbangkan jumlah untuk setiap kelas di bandar-bandar ataupun di desa agar tidak wujud kesesakan dalam kelas yang boleh mengganggu tumpuan pelajar.
    3)Pemberian skim pinjaman buku teks kepada semua pelajar agar tiada pelajar yang ketinggalan dalam memperolehi ilmu.
    4)Kemudahan yang disediakan untuk sekolah luar Bandar perlu sama dengan kemudahan yang disediakan untuk sekolah-sekolah dibandar supaya tidak wujud jurang antara pelajar dari dua kawasan ini.
    5)Tidak mengasingkan pelajar yang lemah dan pelajar yang pandai kerana ini hanya akan mengurangkan lagi keyakinan pelajar yang lemah dan tidak dapat membantu dalam meningkatkan prestasi mereka.
    6)Mewajibkan setiap pelajar yang tidak menyambung pengajian diperingkat IPT untuk mengambil mana-mana kursus kemahiran supaya mereka sekurang-kurangnya memiliki sijil dlam sesuatu bidang dan dapat memanfaatkannya.
    7)Subjek yang diambil bagi setiap bidang di IPT perlu disetarakan supaya tidak wujud perbezaan dari segi apa yang dipelajari oleh pelajar daripada IPT yang berlainan.

    ReplyDelete
  33. • Menyelaraskan peruntukan supaya sekolah kawasan luar bandar turut mendapat kelengkapan belajar yang mencukupi.
    • Membasmi kemiskinan yang dihadapi oleh golongan luar bandar supaya golongan tersebut turut mencapai kemajuan masyarakat.
    • Memberi peruntukan dan bantuan tanpa mengira kaum dan kawasan.
    • Memberi peluang kepada pelajar yang hendak meneruskan pengajian di IPT tanpa mengira kaum serta menghapuskan kuota.
    • Bantuan kewangan bagi pelajar yang miskin diutamakan.
    • Sentiasa memberi prihatin terhadap pelajar dan guru yang belajar dan mengajar di kawasan luar bandar.
    • Pelajar yang cemerlang dan lemah dari segi pelajaran dilayan sama rata.

    ReplyDelete
  34. MUHAMAD ZAKI IZHAR (A116350)
    berdasarkan kepada pendemokrasian pendidkan sebenarnya ia menerapkan sistem pendidikan kepada semua masyarakat tanpa mengira kaum iaini dengan tujuan memberi layanan yang sama. Jika dirujuk kepada makna pendemokrasian itu sendiri sudah semestinya ia memberi makna yang bebas, peluang, tindakan atau proses manakala pendidikan itu sendiri bermakna memberi peluang pendidikan kepada kanak-kanak(pelajar) dalam menuntut ilmu. Jadi berdasarkan dua suku perkataan iaini pendemokrasian pendidikan sudah semestinya semua kaum mendapat layanan yang sama dari segi pendidikan. Malahan kerajaan juga telah memberi layanan yang sama dalam bidang pendidikan dengan wujudnya sekolah aliran mengikut kaum masing-masing. Justeru pendemokrasian pendidikan merupakan satu hak bagi semua masyrakat di Malaysia.

    langkah-langkah yang difikirkan penting untuk merealisasikan pendemokrsian pendidikan:

    1)Memperbanyakkan pembinaan dan peneydiaan kemudahan asrama.
    2)Memperksakan sekolah bestari.
    3)memperbanyakkan infrasruktur dari segi bantuan.
    4)Menjadikan tenaga pengajar yang mempunyai kemantapan penguasaan ilmu dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
    5)menggubal dasar-dasar pendidikan yang sedia ada agar seiring dengan perkembangan dan arena pendidikan dunia.
    6)meningkatkan mutu taraf pendidikan khas.
    7)mengambil contoh sistem pendidikan di negara-negara maju yang lain.

    ReplyDelete
  35. Antara langkah yang proaktif adalah:
    1) Memahami konsep pendemokrasian pendidikan
    2) Guru-guru yang dilahirkan haruslah terlatih untuk membentuk pelajar yang berkualiti
    3) Pelajar yang tidak berkemampuan haruslah diberi bantuan agar mereka mendapat hak dari segi pendidikan
    4) Kemudahan dan kelengkapan yang mencukupi di sekolah-sekolah seperti computer
    5) Pihak sekolah dan ibu bapa haruslah sering mengadakan aktiviti agar aktiviti anak mereka sentiasa diketahui
    6) Pihak tertentu harus mengadakan kempen-kempen kesedaran di sekolah
    7) Semua pihak harus member kerjasama bagi menjayakan pendekokrasian pendidikan ini
    _ENA A118703_

    ReplyDelete
  36. 1. jurang pendidikan antara kawasan bandar dan luar bandar harus diperbaiki dengan menyediakan kemudahan infrastruktur yang sama dan kurikulam pendidikan yang sama.
    2.memberikan semua golongan hak yang sama dalam menuntut ilmu dengan memberikan peluang yang samarata dalam kemasukan ke IPTA .
    3.tidak mengambil ringan tentang ha-hal yang sensitif malah harus cuba untuk mengatasi atau mengelaknya.
    4.kerajaan harus menyediakan tenaga pengajar yang mencukupi di semua sekolah dan bagi IPTA harus menyediakan pensyarah yang berkelayakan dan boleh berkomunikasi dengan pelajar.
    5. harus memberi perhatian kepada tahap keaktifan pelajar dlm ko kurikulam selain dari akademik supaya dapat lahirkan golngan terpelajar yang rasional.
    6. menyediakan bantuan kewangan bagi pelajaran terutamanya kepada pelajar yang memerlukan bantuan bagi menyambung pelajaran seperti biasiswa dan sumbangan.
    7.harus memberi peluang kepada pelajar untuk memilih bidang yang hendak dipelajari mengikut minatnya tanpa paksaan atau peraturan yang harus mengikut keputusan akademik.
    SHAMALA SHANMUGASUNDARAM A128018

    ReplyDelete
  37. 1.memberikan kemudahan infrastruktur, bekalan bahan-bahan pengajian yang terkini kepada setiap sekolah tanpa meminggirkan sekolah yang lain.
    2.kerajaan perlu sentiasa memantau sekolah luar bandar dari semasa ke semasa. ini perlu dijalankan bagi memperbaharui lagi prasarana serta pendemokrasian dapat dijalankan dengan lancar.
    3.memperluaskan lagi penggunaan ict sebagai satu cara menyempaikan pendidikan.
    4.menyelaraskan sistem pendidikan-sistem pendidikan yg dibuat perlu selaras dan berkembang mngikut perkembangan semasa
    5.penyelarsan bahan bacaan,buku teks dan sebainya-hal ini membolehkan semua pelajar dari pelbagai jenis kaum mampu mnguasai dan mendapat
    pendidikan yg sama dalam semua aspek dan tiada unsur penyelewengan berlaku dalam bidang pendidikan ini.
    6.mengikut acuan perlembagaan yang telah ditetapkan
    7.mengambil contoh sistem pendidikan di negara-negara maju yang lain.

    ReplyDelete
  38. Pendemokrasian pendidikan bermaksud memberi peluang-peluang yang sama untuk semua kanak-kanak mendapatkan pendidikan.

    Antara langkah-langkah ialah:

    1)Kerajaan melalui Kementerian Pendidikan perlu memantau sekolah luar bandar dan pendalaman dari masa ke semasa.

    2)Tiada jurang kemudahan pendidikan diantara kawasan maju dan mundur. Terutamanya alat kelengkapan.

    3)Pembelaan dan bantuan yang sewajarnya perlu diberikan kepada pelajar-pelajar yang miskin.

    4)Setiap aduan dan rungutan yang menyentuh mengenai pendidikan haruslah diambil berat dan langkah-langkah tertentu harus diambil untuk menanginya.

    5)Memberikan peluang seluasnya kepada pelajar untuk mendapat pendidikan tanpa mengira kelas sosial, kaum dan juga gender.

    6)Mengatasi masalah kekurangan guru-guru terlatih diluar bandar.

    7) Pelajar-pelajar yang miskin dan kurang berkemampuan yang kebanyakkannya datang dari luar bandar yang latar belakang ekonomi keluarganya rendah perlu diberikan biasiswa kecil atau bantuan kewangan bagi menampung urusan persekolahan mereka.

    Kesimpulannya, pendemokrasian pendidikan dapat melahirkan warganegara yang dapat menyumbang ke arah usaha memajukan negara selaras dengan hasrat Wawasan 2020.

    ReplyDelete
  39. A104278

    1) perlunya penyamarataan sistem pentadbiran dan pengurusan dalam pendidikan

    2) mengamalkan pendidikan berbentuk "free education" untuk mengelakkan masalah pelajar yang bijak tetapi tidak mendapat peluang belajar akibat kekangan kewangan

    3) menghantar guru-guru yang terbaik ke sekolah di kawasan pendalaman berbanding menghantar guru-guru yang terbaik ke sekolah elit

    4) meyediakan bengkel akademik percuma kepada pelajar-pelajar di sekolah yang terpinggir dan kurang diberi perhatian

    ReplyDelete
  40. langkah proaktif bagi merealisasikan pendemokrsian pendidikan:-

    1)pendidikan yang seimbang dunia akhirat.
    2)infrastruktur yang lengkap dan boleh digunapakai.
    3)bantuan kewangan kepada golongan yang memerlukan kerana mereka berhak mendapat hak yang sama-rata.
    4)peranan daripada pelbagai pihak, bukan hanya 1 piahk sahaja iaitu guru.
    5)mengkaji semula sistem yang sedia ada.
    6)kempen dan program pendidikan sepanjang hayat.
    7)pihak guru yang sentiada bersemangat tanpa mengenbal erti jemu & putus asa.

    -Nor hafizzah Mingon-
    -A 120829-

    ReplyDelete
  41. 7 langkah proaktif bagi merealisasikan proses pendemokrasian pendidikan ialah

    a)menggubal dasar-dasar pendidikan yang sedia ada agar seiring dengan perkembangan dan arena pendidikan dunia.
    b)proses pembelajaran tidak hanya menumpukan kepada aspek peperiksaan yang berterusan tetapi harus diseimbangkan dengan aspek lain seperti kokurikulum dan sebagainya amtaranya ialah kemahiran berkomunikasi, bersukan, dan lain2 lagi.
    c)menempatkan guru-guru yang lebih berpengalaman di sekolah2 luar bandar supaya pengalaman mereka dapat digunakan bagi mengatasi kelemahan pelajar luar bandar.
    d)menyelaraskan sistem pentadbiran sekolah-membantu pelajar yg mempunyai masalh tanpa mngira kaum,bangsa dan agama.
    e).Penyediaan kemudahan prasarana yang mencukupi di semua sekolah sama ada di bandar atau luar bandar antaranya kemudahan komputer dan internet
    f)Pendidikan Nilai, Moral, Pintar Cerdas, Seks, dan Keluarga perlu ditekankan dalam pendidikan
    g)pemantauan disiplin yang berterusan oleh semua pihak samada ibubapa, pihak sekolah dan masyarakat.

    MOHD YAZID SHAMSUDIN A117485

    ReplyDelete
  42. salam semua,
    pada pendapat saya, ianya boleh dilakukan melalui,

    1)Memastikan lebih ramai rakyat negara ini mendapat pendidikan tinggi sekurang-kurangnya pada peringkat ijazah pertama.
    2)Mengambil kira keperluan pendidikan tinggi serantau.
    3)Mengukuhkan aktiviti penyelidikan dan memelihara Warisan Negara
    4)Memperbanyakkan sekolah wawasan dan sekolah bestari
    5)Menumpukan lebih banyak perhatian untuk membangunkan sekolah-sekolah di luar bandar
    6)Memberikan kursus yang secukupnye utk para guru
    7)Menjadikan negara yang maju dengan pendidikan sebagai sumber rujukan

    ReplyDelete
  43. Pendemokrasian pendidikan merupakan salah satu strategi untuk mencapai misi pendidikan negara, telah mendedahkan masyarakat Malaysia kepada peluang yang luas bagi memperolehi pendidikan pada semua peringkat.7 langkah proaktif bagi merealisasikan proses pendemokrasian:
    1. memberikan hak yang sama rata kepada semua orang untuk mendapatkan pndidikan. Tidak boleh berlaku diskriminasi dalam proses pendidikan.
    2. memberikan peluang kepada individu untuk mendapatkan pendidikan yang mereka inginkan sekiranya mereka mempunyai kelayakan yang sewajarnya (peluang ke sekolah asrama penuh, mrsm, matriks dan ipta).
    3. menyama ratakan prasarana dan kemudahan di sekolah bandar-luar bandar & sekolah kebangsaan-jenis kebangsaan.
    4. pendidikan harus diarahkan kepada perkembangan sepenuhnya dari keperibadian kemanusiaan, kepada memperkuatkuasakan rasa hormat hak kemanusiaan dan kebebasan (menekan konsep jeri).
    5. Latihan perguruan perlu dinaikkan. Kekurangan guru-guru terlatih diluar Bandar perlu diatasi.Setiap sekolah wajib mendapat guru yang terdiri dari pelbagai opsyen yang akan memenuhi pemintaan atau keperluan pelajar dalam mata pelajaran yang tertentu walaupun sekolah tersebut terletak diluar bandar atau kawasan pendalaman
    6. peluang bagi golongan istimewa atau pun kanak-kanak cacat untuk mendapat hak atau peluang untuk mendapatkan pendidikan. Untuk tujuan tersebut kerajaan perlu membangunkan sekolah-sekolah khas bagi memenuhi keperluan golongan tersebut mendapatkan pendidikan.
    7.Pelajar-pelajar yang miskin dan kurang berkemampuan yang kebanyakkannya datang dari luar bandar yang latar belakang ekonomi keluarganya rendah perlu diberikan biasiswa atau bantuan kewangan bagi urusan persekolahan.

    Rafidah binti Abdul Kadir a123391

    ReplyDelete
  44. langkah-langkah:-
    1. Berikan pendedahan mengenai pendemokrasian pendidikan pada peringkat tertinggi bahagian pentadbiran pendidikan.
    2. Menghapuskan sistem kuota kemasukan ke pusat pengajian tinggi.
    3.Mengikut akcuan perlembagaan yang telah ditetapkan.
    4.Menyediakan kemudahan yang mencukupi di sekolah supaya tidak berlaku kekurangan yang akan menghalang proses pembelajaran.
    5. Mewujudkan perpaduan kaum di pusatpusat pendidikan.
    6. Kerajaan tidak perlu terlalu melakukan sistem pengkelasan sekolah seperti sekolah berprestasi tinggi kerana ianya hanya akan menambahkan jurang yang sedia ada diantara sekolah-sekolah.
    7. Melakukan sistem pembelajaran yang holistik atau menyeluruh.

    ReplyDelete
  45. salam.. pada pendapat saya bagi melaksanakan pendemokrasiaan pendidikan secara berkesan :
    1)kita perlulah melihat dari akar umbi terlebih dahulu.masalah-masalah pelajar diluarbandar harus dititikberatkan dan diselesaikan terlebih dahulu.
    2)dari segi sistem pendidikan perlulah diseragamkan dan mempunyai acuan masyarakat di negara kita bagi mewujudkan perpaduan.
    3)kemajuan dari segi teknologi dan IT perlulah dipertingkatkan di kawasan luarbandar bagi memastikan pelajar diluarbandar mendapat kmudahan yang sama seperti di bandar.
    4)penekanan terhadap asas 3M perlulah dikukuhkan kepada pelajar sejak dari sekolah rendah lagi.
    5)guru-guru yang yang dihasilkan perlulah terlatih dan mempunyai nilai2 diri yang baik bagi membentuk sahsiah pelajar yang berkualiti
    6)dengan memperbanyakkan kerjasama bersama-sama universiti-universiti antarabangsa bagi meningkatkan kualiti pendidikan di malaysia
    7)memberi bantuan kewangan dan peralatan kepada semua pelajar diluarbandar supaya mereka dapat menikmati pembelajaran yang lebih selesa kerana pada masa kini tidak semua pelajar diluarbandar mendapat hak dan bantuan yang diperlukan

    ReplyDelete
  46. Pada pendapat saya antara langkah proaktif bagi merealisasikan proses pendemokrasian ialah

    1. Memberi pendidikan yang sama rata kepada semua tanpa mengira kaum
    2. Membangunkan pendidikan luar bandar khususnya dari segi infrastruktur supaya dapat mengurangkan jurang antara pelajar bandar dan luar Bandar
    3. Peranan guru juga amat penting. Oleh itu, latihan yang secukupnya perlu bagi guru untuk persediaan menghadapi pelbagai situasi dalam alam pekerjaan sebagai seorang guru.
    4. Seterusnya, kaedah penyampaian yang lebih baik, sesuai dengan kemajuan teknologi semasa.
    5. Tumpuan kepada aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek supaya dapat melahirkan pelajar yang berkualiti serta mampu bersaing di peringkat global.
    6. Penekanan kepada pelajar bukan sahaja aspek pembelajaran tetapi juga aspek- aspek lain secara menyeluruh.
    7. Menjalankan pelbagai aktiviti yang melibatkan pelbagai kaum supaya pelajar dapat menghormati semua kaum khususnya di Malaysia.

    ReplyDelete
  47. 7 langkah:
    1)Pendidikan mestilah berteraskan kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan,
    2)Merapatkan jurang sosial dalam sistem pendidikan,
    3)Menyatupadukan semua kaum,
    4)Menyediakan dan Membangunkan kemudahan asas dalam pendidikan,
    5)Mewujudkan sistem pendidikan sepanjang hayat,
    6)Memantapkan lagi tenaga pengajar dengan ilmu pengetahuan serta kemahiran,
    7)Kerajaan perlu berlaku adil terhadap sekolah luar bandar dan pedalaman. Hapuskan pilih kasih dalam pendidikan.

    IBRAHIM
    A119659

    ReplyDelete
  48. 7 langkah proaktif bagi merealisasikan proses pendemokrasian pendidikan ialah

    1.Memastikan semua golongan mendapat kemudahan yang sama rata sama ada di bandar atau luar bandar
    2. Membasmi kemiskinan agar tidak wujud jurang yang besar antara golongan miskin dan kaya
    3. membaikpulih prasarana dan kemudahan sekolah di luar bandar
    4. Membangunkan sekolah-sekolah khas untuk memenuhi golongan istimewa untuk mendapat pendidkan
    5.Pemilihan bagi kemasukan di IPTAS haruslah lebih telus
    6.Memberikan bantuan biasiswa kepada golongan yang memerlukan tanpa mengira kaum
    7.Memberi penekanan terhadap pendidikan agama atau moral supaya bukan saja seseorang itu berjaya namun turut mempunyai nilai moral dan tatasusila yang baik.

    -A117585-

    ReplyDelete
  49. antara langkah proaktif bagi merealisasikan proses pendekmokrasian:
    1)pihak kerajaan perlu memberi komitmen dan prihatin terhadap pendidikan luar bandar supaya selaras dengan pendidikan di bandar.
    2)memupuk semangat bersatupadu dikalangan pelajar tanpa mengira kaum.
    3)sistem pendidikan perlu diselaraskan dengan isu-isu semasa pada masa kini.
    4)sistem pendidikan perlu diselaraskan dengan samarata supaya tidak membezakan antara sekolah-sekolah.
    5)aktiviti yang dijalankan kepada pelajar perlu diselaraskan tidak membezakan antara golongan kaya atau miskin.
    6)menyediakan peruntukan yang sangat memerlukan bantuan dari segi kewangan.
    7)sistem kuota perlu dihapuskan supaya yang betul-betul layak sahaja diterima.

    ReplyDelete
  50. A117957
    1- menyediakan guru yang betul-betul berkeyakinan dan berkebolehan dalam melaksanakan sebarang program untuk pendidikan, barulah program dapat dijalankan dengan berjaya.
    2- setiap program yang dijalankan harus disertakan prasarana yang lengkap supaya tiada kekangan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
    3- setiap program pendidikan harus dijalankan apabila mempunyai arah tujuan yang jelas supaya program yang dijalankan mempunyai panduan yang dapat diikuti oleh semua yang terlibat.
    4- sebarang program yang dijalankan seharusnya mendapat penglibatan daripada guru secara langsung kerana hanya guru yang lebih rapat dan mengetahui apa yang lebih baik dan diperlukan oleh para pelajar dalam bidang pendidikan.
    5- pemantauan yang berkala harus dijalankan untuk setiap program oleh pihak yang terbabit dan ujian bagi memastikan tiada ralat berlaku semasa pemantauan dijalankan harus ketat supaya tiada masalah bias mahupun sikap ambil mudah dilakukan oleh pihak-pihak yang terlibat.
    6- sebarang masalah yang timbul semasa program dijalankan harus ditangani dengan langkah yang teratur dan sesuai dengan masalah yang timbul, dan dilaksanakan individu yang profesional dalam bidang terbabit.
    7- sebarang program yang dijalankan haruslah memberi manfaat yang maksimum dan meminimumkan sebarang impak negatif kepada semua pihak terutamanya pihak pelajar.

    ReplyDelete
  51. langkah yang boleh diambil:

    1)Kurangkan jurang kemudahan antara pelajar luar bandar dan bandar
    2) Beri peluang pada pelajar untuk menyuarakan pandangan mereka bagi memantapkan lagi sistem pembelajaran
    3)Melengkapkan tenaga pengajar dengan aspek moral dan komitmen yang tinggi agar pelajar berpeluang mendapat pendidikan menyeluruh,bukan rigid pada bahan pembelajaran saja.
    4)Tidak membebankan pelajar dengan terlalu banyak visi sekolah sehingga kadangkala pelajar jadi seperti robot suruhan yang tak tahu matlamat sendiri.
    5)Semua pelajar tanpa mengira taraf hidup dan gender dapat menerima layanan yang sama.
    6)Tidak beza-bezakan taraf sekolah-sekolah yang ada.
    7)Turut membaiki kemudahan bagi golongan kurang upaya supaya mereka tidak rasa terasing dalam arus pendidikan.

    NURFARADILLA HARON -A117930-

    ReplyDelete
  52. Menurut pemahaman saya,pendemokrasian pendidikan dapat dimaksudkan sebagai memberi peluang yang sama rata kepada pelajar dalam mendapatkan pendidikan. Salah satu aspek pendemokrasian pendidikan di Malaysia ialah memberikan peluang seluasnya kepada pelajar untuk mendapat pendidikan tanpa mengira kelas sosial, kaum dan juga gender.

    Semasa zaman penjajah pendemokrasian pendidikan tidak wujud. Anggota-anggota masyarakat tidak mempunyai peluang yang sama apabila sekolah–sekolah dibezakan mengikut kaum, kelas atau status, kurikulum dan lokaliti. Yuran yang dikenakan pada ketika itu juga menyulitkan lagi penduduk miskin. Oleh itu, penduduk miskin atau sebahagian besar penduduk Malaysia pada ketika itu telah dinafikan hak untuk mendapatkan pendidikan. Kini keadaannya sangat berbeza bilamana bidang pendidikan di negara kita telahpun diseimbangkan kepentingannya kepada semua kaum tanpa mengira jantina dan fizikal.

    Kerajaan telah mewujudkan demokrasi dalam pendidikan bermula peringkat sekolah rendah malah pada peringkat pra sekolah lagi sebenarnya. Kemudian apabila di peringkat sekolah menengah pula asrama disediakan bagi memudahkan perolehan ilmu oleh pelajar yang tidak berkemampuan daripada segi jarak rumah ke sekolah. Kerajaan juga peka dengan nasib golongan kurang upaya(OKU) dan akhirnya banyak sekolah kanak-kanak istemewa didirikan.

    Pelajar-pelajar yang miskin dan kurang berkemampuan yang kebanyakkannya datang dari luar bandar yang latar belakang ekonomi keluarganya rendah telah diberikan biasiswa kecil atau bantuan kewangan bagi menampung urusan persekolahan mereka. Selain darpada itu, skim bantuan buku teks juga diberikan kepada pelajar yang pendapatan ibubapanya rendah. Pada masa ini syarat bagi mendapatkan hak untuk mendapat skim bantuan teks adalah bagi ibubapa atau penjaga yang berpendapatan kurang dari Rm2000.00 sebulan dan syarat ini dikaji dan diubah mengikut kesesuaian atau keadaan ekonomi semasa. Kerajaan juga mengambil usaha memperbaiki keadaan murid-murid terutamanya diluar bandar dengan menyediakan progran-program kesihatan, pemakanan ( Rancangan Makanan Tambahan ) dan lain-lain skim yang bertujuan supaya kanak-kanak berpeluang belajar dalam keadaan yang selesa.


    Sejajar dengan dasar pemerintahan negara yang berlandaskan demokrasi berparlimen, saya amat berharap aspek pendemokrasian dalam bidang pendidikan juga akan terus diutamakan pada masa kini dan akan datang....Ia demi kepentingan generasi kini yang kian tercabar oleh arus globalisasi pendidikan.

    ReplyDelete
  53. Langkah yang boleh diambil antaranya;
    1) Melaksanakan sistem pendidikan yang bersepadu dan diselaraskan serta menggunakan bahasa pengantar yang sama iaitu Bahasa Malaysia.
    2) Membuka peluang pendidikan kepada semua orang tanpa mengira kaum,bangsa,agama,jantina,kedudukan sosioekonomi dan sebagainya supaya generasi berilmu dapat dilahirkan.
    3) Memberi dana kewangan kepada sekolah-sekolah yang masih kekurangan prasarana dan kemudahan seperti sumber bekalan elektrik, alat membantu pengajaran, dan sebagainya supaya dapat meningkatkan lagi kualiti pengajaran dan pembelajaran
    4) Menubuhkan suatu badan yang bertanggungjawab memantau masalah masyarakat khususnya di luar bandar serta menyalurkan bantuan kepada yang memerlukan
    5) Melaksanakan sistem pengurusan yang efisien dan cekap khususnya dalam pentadbiran institusi pendidikan supaya matlamat melahirkan modal insan dapat direalisasikan
    6) Melaksanakan sistem pembelajaran menggunakan kaedah moden dengan adanya teknologi terkini seperti komputer dan LCD supaya pelajar berasa lebih seronok untuk belajar tidak hanya berdasarkan kepada buku ilmiah semata-mata.
    7) Pemimpin perlu telus dan adil dalam menjalankan tanggungjawab dan membela nasib golongan yang terpinggir ataupun tertinggal dalam arus kemodenan kini.

    NORHASLINDA ROSLI A123593 (LINDA)

    ReplyDelete
  54. 1) meningkatkan gaji standard guru - ini boleh meningkatkan bilangan guru (sekarang kekurangan guru)

    2) membina satu institut latihan guru - semua guru perlulah dilatih dalam institut ini dari semasa ke semasa untuk menjamin kualiti semua guru. Ini juga membolehkan pertukaran pendapat-pendapat antara guru.

    3) menubuhkan website E-sekolah - Bukan sahaja pelajar tetapi orang awam juga boleh login ke website tertentu (percuma) untuk mendapat ilmu pengetahuan melalui bidang masing-masing.

    4) peningkatan tabung untuk pendidikan - Kewangan yang dikumpul menumpukan pembinaan sekolah-sekolah dan infrastruktur.

    5) Binakan sekolah bebas yuran - Sekolah yang dibina dibiayai penuh oleh kerajaan kepada orang miskin yang bersemangat tinggi untuk belajar.

    6) Kuatkuasa akta pendidikan - memastikan semua kanak-kanak memasuki sekolah pada umur yang ditetapkan

    7) Pembuatan peti cadangan dan masalah - semua murid boleh memberi cadangan / masalah mengenai pendidikan pada sekolah masing-masing dan mesej ini dihantar ke jabatan khas untuk ditimbangkan.

    8)Kepastian pekerjaan selepas graduate -pada zaman ini,banyak khabar didengari bahawa banyak mahasiswa tidak dapat pekerjaan selepas graduat.Ini menyebabkan orang berpendapat bahawa berpendidikan juga tidak gunanya. Dengan ini,kerajaan boleh menubuhkan pakej "kepastian mendapat pekerjaan selepas graduat".Mahasiswa diaturkan untuk bekerja di sektor kerajaan mengikut bidang masing-masing.Ini bukan sehaja meningkatkan ekonomi negara, tetapi juga menggalakkan pendidikan...sekian

    ReplyDelete
  55. Salam
    Pada pendapat saya, antara langkah bagi merealisasikan proses pendemokrasian pendidikan ialah :-

    1) Mengembangkan sistem latihan perguruan untuk memenuhi permintaan atau keperluan guru-guru yang lebih profesional untuk ditempatkan diluar bandar atau pedalaman.
    2) Pembiayaan pendidikan perlu diberikan seperti biasiswa,bantuan kewangan kepada pelajar luar bandar bagi merapatkan jurang pendidikan antara bandar dengan luar bandar.
    3) Membangunkan pendidikan luar bandar seiring dengan pendidikan di bandar dengan kemudahan infrastruktur yang lebih baik.
    4) Setiap rakyat perlu diberi hak yang sama rata,iaitu tiada diskriminasi dalam pendidikan.
    5) Tidak perlu pengkelasan sekolah kerana ia mewujudkan jurang antara sekolah-sekolah.
    6) Mewujudkan perpaduan antara kaum di sekolah.
    7) Pendidikan bukan sahaja tertumpu kepada akademik semata-mata, harus meliputi aspek pendidikan rohani,jasmani,emosi,keperibadian supaya melahirkan individu yang berkualiti dan bernilai moral yang tinggi.

    Norliza Mahat -A118036-

    ReplyDelete
  56. 7 langkah yang boleh diambil:

    1)Tingkatkan prasarana pendidikan terutamanya di kawasan luar bandar.
    2)Mengambi tenaga pengajar yang terlatih dan mempunyai keperibadian yang tinggi.
    3)Tidak mengasingkan pendidikan berkaitan agama atau moral dalam pembelajaran untuk membina keperibadian yang tinggi di kalangan pelajar supaya seimbang jasmani dan rohani.
    4)Memberi bantuan kewangan dengan secukupnya supaya dapat dimanfaatkan sewajarnya untuk keselesaan pelajar.
    5)Pihak berwajib perlu menjalankan tanggungjawab secara efisien supaya tidak ada anak-anak yang tidak mendapat pendidikan terutamanya anak-anak golongann miskin.
    6)Pemilihan guru mestilah mempunyai kriteria yang tertentu supaya yang menjadi guru adalah yang benar-benar berminat untuk menjadi guru agar tanggungjawab tersebut dapat dilaksanakan dengan sebaiknya bagi meahirkan pelajar cemerlang dari segi rohani dan jasmani.
    7)Memberi pendidikan percuma kepada anak-anak orang miskin atau golongan yang kurang berkemampuan.

    ReplyDelete
  57. 1) Menghapuskan sistem kouta supaya mereka yang betul-betul berkelayakan sahaja diterima memasuki IPT
    2) Merapatkan jurang pendidikan antara bandar dan luar bandar supaya kemudahan yang disediakan dapat dinikmati secara sama rata.
    3) Menjadikan Falsafah Pendidikan Kebangsaan elemen penting dalam sistem pendidikan
    4) Menerapkan agama dan nilai moral dalam sistem pendidikan supaya dapat melahirkan pelajar yang mempunyai nilai moral dan tatasusila yang baik.
    5) Memastikan kepentingan aspek akademik dan ko-kurikulum berjalan serentak supaya dapat melahirkan pelajar yang cemerlang dari segi IQ dan EQ
    6) Menyediakan para pendidik yang betul-betul berkelayakan dan berkeyakinan supaya proses pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan lancar
    7) Memastikan sistem pendidikan yang sama rata tanpa mengira kaum, warna kulit dan bangsa.

    ReplyDelete
  58. 7 langkah merealisasikan pendemokrasian pendidikan:
    1)mengenakan tindakan undang-undang kepada ibu bapa yang gagal menyekolahkan anak mereka yang telah mencapai umur 6 tahun.
    2)membasmikan masalah kemiskinan agar setiap rakyat mempunyai peluang untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi.
    3)menghapuskan sistem kuota bagi kemasukan ke universiti ataupun ke sekolah berasrama penuh.
    4)menyediakan kemudahan yang mencukupi di kawasan luar bandar agar pelajar yang tinggal di kawasan pedalaman tidak jauh ketinggala.
    5)setiap tenaga pengajar perlulah memberi layanan yang sama rata kepada semua pelajar agar pelajar tidak berasa tersisih.
    6)memberi pelbagai intensif kepada guru-guru yang sanggup mengajar di kawasan pedalaman.dengan ini ia dapat menarik lebih ramai guru untuk berkhidmat di luar bandar.
    7)Pembelaan dan bantuan yang sewajarnya perlu diberikan kepada pelajar-pelajar yang terpinggir dari sistem pendidikan akibat dari kemiskinan.

    A117489

    ReplyDelete
  59. Pada pendapat saya, antara langkah-langkah yang boleh diambil bagi menrealisasikan proses pendemokrasian ini adalah seperti berikut:
    1)melaksanakan sistem meritrokasi secara lebih efektif bagi menjamin peluang kemasukan universiti yang sama rata dan adil.
    2)mewujudkan dan menawarkan lebih banyak kursus yang baru supaya jumlah pengambilan universiti dapat ditingkatkan.
    3)menambah jumlah tenaga pengajar menigkut kadar penuntut supaya pengajaran dapat dilaksanakan dengan lebih efektif tanpa masalah kelas yang terlalu ramai.
    4)memberi peluang yang lebih banyak kepada kaum minoriti dalam pengambilan universiti.
    5)membasmi persatuan-persatuan yang berkonsep perkauman dalam universiti dan menekankan konsep 'One Malaysia'.
    6)menekankan kepentingan interaksi dua hala di antara penuntut dan pensyarah bagi melahirkan mahasiswa yang berani menyuarakan pendapat dan persoalan dengan bijak.
    7)menekankan kepentingan perpaduan antara kaum dengan memastikan para penuntut tidak bergaul sesama kaum masing-masing sahaja dan memastikan kumpulan perbincangan terdiri daripada penuntut daripada pelbagai kaum dan latar belakang.

    KHALISAH BINTI MOHD.JAILAM A121316

    ReplyDelete
  60. langkah pendemokrasian pendidikan
    1) Pihak kerajaan, iaitu memainkan peranan yang sangat penting dalam pendemokrasian pendidikan ini kerana kerajaan merupakan tunas dalam memberi keperluan pendidikan(seperti kebajikan sesebuah sekolah itu) tidak kira jenis dan jarak sekolah mesti diberi hak yang sama rata.
    2) pihak swasta perlu turut sama membantu dalam meningkatkan prasarana sekolah dan institusi seiring dengan pihak kerajaan. Hal ini akan meringgankan pihak kerajaan dan di samping itu, sekolah dan institusi akan mendapat keperluan yang secukupnya.
    3) ibu bapa bertanggungjawab perlu memberi pendidikan kepada anak-anak, wajib menghantar anak-anak belajar di sekolah. jangan abaikan pendidikan anak-anak untuk kepentingan sendiri.
    4) pihak sekolah/ pihak universiti perlu mengetatkan lagi undang-undang bagi melahirkan pelajar yang cemerlang dari segi akademik dan disiplin, di samping itu, pihak sekolah perlu mengenakan tindakan undang-undang yang sama rata tidak kira ras dan agama / kaya dan miskin...pelajar yang slah mesti dikenakan tindakan disiplin.
    5) kualiti guru, iaitu guru mesti mengajar dengan baik dan tidak memilih kasih.
    6) peluang pendidikan bagi pelajar lepasan spm, stpm dan sebagainya, iaitu perlu menambahkan lagi kos pengajian.
    7) tiada jurang pendidikan iaitu perlu melaksanakan pendidikan secara adil, memperolehi hak yang sama rata. pelajar di kawasan luar bandar juga perlu memdapat kemudahan yang sama dengan pelajar di bandar.

    A118845

    ReplyDelete
  61. 1. kanak-kanak tidak kira bangsa, ras atau agama tidak boleh ditegar dari memiliki ilmu
    2. tiada siapa boleh menghalang dari mereka untuk mempelajari apa yang mereka ingini. (tapi kenapa perlu limitkan berapa subjek boleh ambil masa spm?)
    3. pelajar sama2 boleh mendapat benifit dari sumber yang dibekalkan oleh kerajaan kepada mereka tidak kira dalam bandar atau luar bandar
    4. mendapat tenaga pengajar yang sama hebat walaupun di luar bandar
    5. mempercepatkan pembaikan sekolah dan menyediakan frasarana yang serupa walaupun berada di luar bandar
    6. guru sendiri perlu juga singkirkan bias terhadap hanya pelajar yang mereka minati atau kepada yang celik sahaja.
    7. memberi bantuan kepada mereka yang tidak mampu untuk membeli barangan sekolah dan jangan kerana mereka tidak sempurna semasa sampai di sekolah, mereka pula dihina dan menjatuhkan semangat mereka untuk terus belajar.

    ReplyDelete
  62. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  63. A125037

    1.Menyediakan kemudahan dan prasarana yang secukupnya seperti infrastruktur yang lebih baik di kawasan pedalaman
    2.Membantu golongan pelajar yang miskin dan mempunyai potensi untuk berjaya
    3.Jurang pendidikan antara kaum dirapatkan
    4.Memberi kesedaran kepada ibu bapa yang khususnya tinggal di kawasan luar bandar tentang pentingnya pendidikan kepada anak-anak mereka
    5.Memberi latihan dan meningkatkan prestasi guru-guru agar dapat mendidik pelajar mereka dengan cara yang lebih berkesan
    6.Mewujudkan interaksi dan komunikasi yang melibatkan pelbagai bangsa
    7.Seimbangkan antara pendidikan akedamik dan agama agar nilai moral yang tinggi akan dapat diwujudkan dalam diri

    ReplyDelete
  64. NORLIZA BINTI AWANG (A125024)

    Pendemokrasian pendidikan seharusnya dilaksanakan dengan adil dan teliti kepada semua penduduk di Malaysia. Hal ini kerana masih lagi terdapat keciciran penduduk yang tidak mendapat pendidikan daripada awal disebabkan faktor-faktor yang tidak dapat dielakkan terutamanya penduduk luar bandar dan miskin. Pemantauan secara menyeluruh akan membantu menjayakan apa yang dikehendaki oleh kerajaan iaitu menbangunkan pendidikan di Malaysia.

    7 langkah proaktif ialah:
    1)Membuat kajian secara mendalam di kawasan-kawasan pendalaman mengenai penerimaan pendidikan sama ada diterima secara telus atau tidak.
    2) Kemudahan sama rata kepada semua penduduk tidak mengira bangsa, kaum dan budaya.
    3) Memberikan bantuan dan peruntukan kepada golongan yang berpendapatan rendah bagi menampung urusan persekolahan anak mereka.
    4)Pendidikan diwajibkan kepada semua kanak-kanak di Malaysia apabila mencapai umur 6 tahun disertai dengan pemantauan setiap tempat bertujuan mereka mendapat peluang pendidikan sewajarnya.
    5)Menggalakkan atau menawarkan pelajar lepasan sekolah menengah menyambung kembali ke pengajian tinggi tidak kira swasta atau pun kerajaan.
    6)Menyediakan peluang kepada sektor perguruan demi melahirkan guru yang terlatih dari pelbagai segi agar dapat melahirkan pelajar yang berpendidikan dengan sebaiknya.
    7)Memberi bantuan kepada sekolah daripada pelbagai segi iaitu prasarana atau kemudahan terutamanya kawasan pendalaman yang kekurangan menerima penggunaan barang-barang pendidikan yang berteknologi seperti komputer.

    ReplyDelete
  65. Antara langkah-langkahnya ialah:

    1. Menyelaraskan semua sistem pendidikan di sekolah. Hal ini bagi mendapatkan hak kesamarataan masyarakat tanpa mengira kaum dan agama.
    2. Pendidikan haruslah berteraskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Hal ini bagi melahirkan insan yang seimbang dan harmoni dari segi intelek,rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan.
    3. Membasmi masalah kelas sosial dalam pendidikan. Masalah kelas sosial seperti kelas atasan,menengah dan bawahan tidak perlu diambil kira dalam menuntut ilmu. Masalah ini haruslah diketepikan dan masyarakat perlu memandang positif kepada pendidikan sekarang.
    4. Merapatkan jurang antara sekolah yang sedia ada. Keadaan ini adalah untuk merapatkan hubungan antara pelajar dan guru-guru yang dari pelbagai kaum dan agama. Sekaligus mengeratkan silaturrahim antara masyarakat.
    5. Membasmi kemiskinan. Kerajaan dan bukan kerajaan harus memainkan peranan penting dalam menangani masalah ini. Hal ini kerana, pelajar yang miskin tidak selalunya berkemampuan untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi walaupun mereka pelajar yang bijak dan ingin meneruskan pelajaran.
    6. Guru dan pelajar seharusnya seimbang dalam sesi pembelajaran. Hal ini kerana, pelajar yang ramai tidak mampu untuk ditangani oelh seorang guru dan hasil pembelajaran juga tidak akan berkesan.
    7. Meningkatkan prestasi sekolah-sekolah yang kurang maju misalnya sekolah di pedalaman yang kebanyakkannya masyarakat orang asli.

    ReplyDelete
  66. antara langkahnya adalah:
    -jurang pendidikan di kawasan luar bandar dan bandar perlu dirapatkan
    -sistem merit perlu dijalankan secara telus.
    -kuota pendidikn haruslah diberikan secara rata
    -falsafah pendidikan perlu diplikasikan sepenuhnya.
    -aspek keagamaan mesti diterapkan dalam sistem pendidikan
    -memperuntukan belanjawan secukupnya untuk sekolah luar bandar/kawasan terpencil.
    -meningkatkan prasaranan kemudahan di kawasan sekolah

    -A125122-

    ReplyDelete
  67. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  68. Pendemokrasian pendidikan ialah memeberi peluang yang sama untuk semua dalam mendapatkan pendidikan.
    antara langkah-langkah yang boleh diambil ialah:
    -mematuhi prinsip setiap orang berhak ke atas pendidikan
    -proses pembelajaran secara bebas tanpa sebarang sekatan.
    -pemberian pendidikan tanpa mengira kelas sosial.
    -guru berpegang pada prinsip-prinsip yang telah ditetapkan, misalnya dalam proses p@p tiada sikap pilih kasih dan sebagainya.
    -segala bantuan pendidikan diberikan tanpa mengira tahap, sama ada di bandar atau luar bandar.

    pendemokrasian pendidikan telah menjadi satu dasar pendidikan di Malaysia. oleh itu, ia akan dapat dilaksanakan andai semua pihak bertanggungjawab terhadap tugas masing-masing..

    ReplyDelete
  69. 1. hapuskan diskriminasi pendidikan mengikut kaum-sekolah2 jenis kaum diberi kemudahan yg sama
    2.beri layanan dan hak samarata kpd setiap pelajar,guru tdk membezakan pelajar miskin atau kaya,lemah atau pandai.
    3.tingkatkan prasarana dan infrastruktur di setiap sekolah2 terutama kwsan pedalaman.
    4.gubal dasar pendidikan dari semasa ke semasa mengikut keperluan rakyat.
    5.sediakan lbh banyak sekolah dan institusi khas kpd pelajar2 yg cacat.
    6.berikan bantuan kewangan kpd yg memerlukan.
    7.berikan pendidikan percuma kpd setiap rakyat.kanak2 perlu diberi penekanan dr kecil lagi.

    (a117431)

    ReplyDelete
  70. Apa itu demokrasi pendidikan? Secara ringkasnya, dapatlah diertikan bahawa demokrasi pendidikan ialah persamaan hak dan kesempatan bagi semua warga untuk mendapatkan pendidikn secara adil tnpa diskriminasi di antara satu sama lain. Ini brmakna, setiap pihak mendapat jaminan hak yang sama baik dalam undang2 dan pelaksanaannya khususnya di dalam aspek pendidikan.

    Bagi saya, 7 langkah proaktif bagi merealisasikan proses pendemokrasian ialah:

    1.bersifat terbuka membangunkan system pendidikan negara secara musyawarah iaitu melalui kesepakatan bersama menerima pembaharuan dalam kemajuan pendidikan. Ini penting agar tahap pendidikan kita tdk brada di takuk lama.kemajuan harus diterima sekaligus tidak melupakan yang lama.

    2.Rasa hormat terhadap hak sesama masyarakat
    Demokrasi pada prinsipnya ini dianggap sebagai tiket untuk menjamin persaudaraan hak manusia dengan tidak memandang jenis jantina, umur, warna kulit, agama,bangsa, dan bahasa. Dalam pendidikan, rasa hormat di antara sesama warga pendidik atau murid perlu bagi menjamin keharmonian.

    3.menyediakan lebih banyak tenaga kerja yang terlatih untuk mengajar di sekolah - sekolah yang tersebut bandar dan juga luar bandar dengan mengembangkan bidang penguruan di Malaysia. Penyelarasan kurikulum di semua sekolah dapat merealisasikan proses pendemokrasian pendidikan yang mementingkan keadilan sejagat dalam bidang pendidikan supaya semua orang mendapat pendidikan dan kemudahan yang sama rata.

    4.Perkongsian maklumat tentang agama dan budaya semua kaum di dalam kelas supaya matlamat pendemokrasian pendidikan dapat dijalankan. Semua pelajar yang berbilang bangsa dapat belajar dalam satu kelas yang sama dan saling mematuhi amutan masing - masing hendaklah dipupuk sekarang dalam sistem persekolahan kini.

    5.penyelarsan bahan bacaan,buku teks dan sebainya-hal ini membolehkan semua pelajar dari pelbagai jenis kaum mampu mnguasai dan mendapat pendidikan yg sama dalam semua aspek dan tiada unsur penyelewengan berlaku dalam bidang pendidikan ini.

    6. institusi pendidikan mestilah melaksanakan kempen-kempen dan program-program yang dapat menyedarkan pelajar untuk mewujudkan proses pendemokrasian pendidikan.

    7.semua institusi pendidikan hendaklah mengajar sukatan pelajaran yang sama supaya tidak wujud masalah perbezaan sukatan pelajaran

    ReplyDelete
  71. 7 langkah proaktif bagi merealisasikan proses pendomokrasian adalah:

    1. Menyediakan guru-guru yang lebih berpengalaman terutama di sekolah luar bandar bagi meningkatkan prestasi pelajar2 di luar bandar.
    2. Menyelaraskan sistem pendidikan agar pelajar mendapat hak yg sama rata.
    3. memberi bantuan kepada yang memerlukan tidak mengira bangsa ataupun agama.
    4. kemudahan yang lengkap disediakan supaya pelajar dan guru selesa dan mudah melakukan sebarang tugasan dengan adanya kemudahan dan infrastruktur yang lengkap.
    5. Pihak kerajaan perlulah sentiasa memantau perkembangan sekolah luar bandar agar mereka tidak ketinggalan.
    6. ibu bapa dan guru perlu berganding bahu dalam meningkatkan kualiti para pelajar dlm pelbagai bidang.
    7. Nilai agama & moral perlu diterapkan dlm pendidikan agar dpt melahirkan pelajar yang berkualiti tinggi dlm segala aspek kehidupan.

    ReplyDelete
  72. 7 langkah produktif bagi merealisasikan proses pendemokrasian dalam pendidikan ialah:

    1. menyediakan kemudahan alat pembelajaran secara sama rata antara pelajar sekolah bandar dan luar bandar.
    2. membantu pelajar dari golongan miskin terutama dari segi bantuan kewangan secukupnya untuk mereka meneruskan pelajaran.
    3. mengasingkan sistem pendidikan daripada isu politik.
    4. konsep pendidikan adalah tidak berunsur perkauman.
    5. guru-guru juga berperanan sebagai agen sosialisasi bagi membentuk pelajar terutama luar bandar agar bergerak seiring dengan pembangunban negara.
    6. sekolah sepatutnya mempunyai skop fungsi yang lebih luas iaitu bukan sahaja dari segi pembelajaran malah sebagai tempat untuk bersosial dan kempmpinan.
    7. pendidikan secara vokasional dan menumpukan bakat pelajar boleh menggantikan pendidikan secara akademik kepda pelajar-pelajar yang tidak minat untuk belajar secara formal. Hal ini memberi peluang kepada pelajar dari kelas belakang untuk berpotensi membina kerjaya mereka setelah tamat sekolah kelak.

    ReplyDelete
  73. Salam..

    7 langkah merealisasikan proses pendemokrasian antaranya:

    1)peranan kerajaan: kerajaan perlu membina dan mengukuhkan kedudukan institusi untuk merekabentuk,menganalisis, mengurus dan menilai program untuk pendidikan dan latihan dengan lebih berkesan.

    2) memantapkan tenaga pengajar supaya lebih terlatih dalam apa jua bidang dan cabaran yang dihadapi. contohnya, bersifat adil dan jujur dalam apa jua perkara serta mempunyai daya kepimpinan yang tinggi.

    3) mengelakkan berlakunya jurang yang melebar antara sekolah di bandar dengan luar bandar.Dengan kata lain, tidak terlalu memberi tumpuan kepada sekolah yang cemerlang sahaja.

    4) menyediakan kemudahan yang lengkap dalam aspek pembelajaran terutamanya di sekolah luar bandar bagi memastikan keselesaan dalam pembelajaran dan ini mungkin dapat meningkatkan prestasi pelajar-pelajar.

    5) memberi bantuan kepada pelajar yang miskin. kadang-kadang kerajaan terlepas pandang dalam aspek ini tetapi memberi bantuan kepada pelajar yang lebih kaya.

    6)kemudahan teknologi moden perlu dipertingkatkan dan diperluaskan di kawasan luar bandar bagi mengelakkan mereka ketinggalan dalam arus permodenan berbanding pelajar di bandar yang lebih peka kepada arus perubahan.

    7)Peluang pendidikan perlu disediakan tanpa mengira perbezaan jantina, latar belakang etnik
    dan status sosioekonomi. Kerajaan juga tidak menafikan peluang bagi golongan istimewa ataupun kanak-kanak cacat untuk mendapat hak atau peluang untuk mendapatkan pendidikan.

    ReplyDelete
  74. Salam....
    7 langkah produktif bagi merealisasikan proses pendemokrasian dalam pendidikan ialah:
    1)Memastikkan semua golongan mendapat peluang pendidikan yang sama rata.
    2)Meningkatkan tenaga pengajar di luar Bandar.
    3)Membangunkan lagi pendidikan khas di luar Bandar bagi memberi peluang pendidikan kepada golongan istimewa.
    4)Penubuhan sekolah berasrama di luar Bandar.
    5)Pembelaan dan bantuan kepada pelajar yang terpinggir akibat daripada kemiskinan.
    6)Memastikkan kemudahan infrastruktur yang yang lengkap seperti bilik darjah,computer dan lain-lain.
    7) Memartabatkan lagi profesion penguruan.
    A124729

    ReplyDelete
  75. salam..
    bagi saya 7 langkah yang boleh diambil untuk memastikan pendemokrasian pendidikan ialah:-
    1)memastikan pendidikan agama islam diterapkan dalam sistem pendidikan negara.
    2)memastikan prasarana untuk pendidikan di sekolah diperbaiki dari semasa ke semasa terutama di kawasan luar bandar.
    3)memastikan sistem pendidikan yang ada sekarang mampu bersaing seiring dengan perkembangan dunia.
    4)memastikan bakal guru yang berkualiti mampu dihasilkan.
    5)mewujudkan organisasi sekolah yang berkualiti bermula dari peringkat atasan sehinggalah bawahan.
    6)memastikan pelajar yang berkualiti mampu dihasilkan.
    7)memberikan penumpuan kepada pendidikan anak-anak dari golongan yang kurang berkemampuan.
    sekian, terima kasih..

    ReplyDelete
  76. Jika kita mengkaji sejarah pemerintahan penjajah di Tanah Melayu yang telah mengamalkan dasar pecah dan perintah. Kita tidak menafikan ada usaha yang baik telah dilakukan oleh pihak penjajah. Contohnya, pihak penjajah telah mendirikan pusat kesihatan, sekolah dan sebagainya tetapi dalam masa penjajahan tersebut tidak menampakkan kesungguhan dalam membangunkan kemajuan di Tanah Melayu. Dasar ini juga menggambarkan suatu pemerintahan penjajahan yang tidak demokrasi kerana telah mewujudkan pemerintahan mengikut kaum masing iaitu Tamil, India dan Melayu. Dalam sistem pendidikan pula, pendidikan vernakular telah diamalkan menggunakan segala bahan dan tenaga pengajar dari negara masing-masing. Hal ini telah menggambarkan pendemokrasian pendidikan tidak wujud. Antara cadangan usaha kearah pendemokrasian pendidikan ini ialah seperti:
    1. Membangunkan sistem pendidikan yang holistik.
    2. Memartabatkan profesion keguruan (PIPP).
    3. Mewujudkan sekolah “Satu Malaysia”.
    4. Pembangunan Modal Insan dalam kalangan pelajar.
    5. Membasmi perbezaan jantina dalam pendidikan.
    6. Meninjau dan menaik tarafkan sekolah kebangsaan yang mempunyai potensi kecemerlangan yang tinggi.
    7. Memberi biasiswa kepada pelajar yang mempunyai prestasi yang cemerlang dalam pembelajaran.

    ReplyDelete
  77. langkah yag perlu diambil ialah untuk merealisasikan proses pendemokrasian ialah seperti:
    1)memertabatkan profesion perguruan
    2)menyamaratakan sistem pendidikan di bandar dan luar bandar
    3)mewujudkan kembali sekolah wawasan dimana ia dapat merealisasikan konsep "1 Malaysia"
    4)menambahkan bilangan bgru, hal ini dimana memperbanyakkan pengambilan pelajar bagi KPLI dan DPLI.
    5)memberikan bantuan kepada pelajar miskin dan juga meningkatkan kemudahan-kemudahan sekolah luar bandar dan pedalaman. seperti mana yang kita ketahui banyak lagi sekolah yang mengalami kekurangan prasarana sereti di kawasan pedalaman.
    6)aspek moral dan agama perlu ditekankan di sekolah
    7)menghapuskan kuota pendidikan dimana kesamarataan bagi semua pelajar tidak mengira kaum untuk melanjutkan pelajaran ke IPT

    (a119637)

    ReplyDelete
  78. langkah-langkah:
    1)memastikan ia dilakukan di setiap institusi pendidikan.
    2)wujudkan hubungan yang baik antara kaum yang berbeza supaya tidak mempunyai perasaan mementingkan kaum sendiri.
    3)dippupuk sejak di peringkat pendidikan rendah lagi.
    4)tugas kumpulan digabungkan terdiri daripada pelbagai kaum perlu di laksanakan bagi setiap subjek.
    5)tolong menolong tanpa mengira kaum, kepecayaan yang diperolehi dapat membentuk satu padu antara kaum.
    6)kerajaan memberi lebih bantuan dan mengambil berat terhadap pelajar yang kurang berkemampuan supaya mereka dapat melanjutkan pelajaran.
    7)menyediakan kemudahan-kemudahan yang mencukupi di setiap sekolah di Malaysia supaya dapat melahirkan insan yang cemerlang.

    ReplyDelete
  79. 1. menyediakan kemudahan yang baik dan selesa kepada pelajar dan guru.
    2. melaksanakan pemantauan yang berterusan dalam memantapkan sistem pentadbiran sesuatu institusi pendidikan.
    3. mengambil kira idealogi/pendapat ahli-ahli akademik dalam melaksanakan sesuatu sistem pendidikan.
    4. menyelaraskan penggunaan bahasa melayu sebagai bahasa pengantar semaksimum mungkin dalam pendidikan.
    5. memberi peluang/keutamaan dalam membantu golongan pelajar yang miskin untuk mendapatkan pendidikan yang sewajarnya.
    6. merapatkan jurang pendidikan antara bandar dan luar bandar khususnya kawasan-kawasan pedalaman.
    7. memberikan pendidikan percuma kepada kanak-kanak di bawah 6 tahun (golongan miskin).

    ReplyDelete
  80. 1)memestikan supaya semua kaum mendapat pelung pendidikan yang samarata.
    2)merapatkan jurang sistem pendidikan di kawasan bandar dan kuar bandar.samaratakan sistem pendidikan.
    3)menyediakan kemudahan dan kelengkapan seperti sistem infrastruktur dan peralatan mengajar yang cukup di sekolah luar bandar.

    4)samaratakan pengambilan pelajar mengikut kaum ke institusi tinggi awam dan swasta.
    5)merapatkan jurang perbezaan dari pelbgai aspek terutamanya dari segi kelas sosial
    6)mengatasi masalah kekurangan tenaga mengajar terutamanya di kawasan pedalaman dan luar bandar.
    7)pelajar yang miskin perlu diberi biasiswa untuk menyambung pelajaranya.

    ReplyDelete
  81. 1)pelajar-pelajar sekolah perlu diberi pemerhatian yang samarata darisegi pendidikan.
    2)memberi bantuan kewangan, kemudahan memdapatkan pendidikan perlulah disamaratakan kepeda semua sekolah
    3) pendidikan perlu diberi tanpa mengambil kira kemiskinan.Pihak-pihak tertentu [erlu mengambil berrat dalam menangani masalah kemiskinan supaya tidak timbulnya masalah pendidikan.
    4)Jurang antara sekolahb bandar dan luar bandar perlu dibasmikan. Pelur gabungkan semua pelajar dibawah satu sekolah. Serta perlu menyediakan kemudahan tertentu.
    5)Samaratakan pengambilan pelajar di institusi pengajian tinggi.
    6)Bilangan guru yang berpengalaman, mahir perlu ditingkatkan supaya sesebuah sekolah dapat mencapai matlamat masing-masing serta pihak kerjaan perlu perlu menyediakan kemudahan pengangkutan, infrastruktur yang baik kepada guru dan sekolah.
    7)memberi keutamaan dan bantuan kepada pelajar-pelajar miskin dan kurang upaya.

    ReplyDelete
  82. 7 langkah bagi yang proaktif pendapat saya ialah:
    1. warga pendidik menetapkan matlamat yang jelas hala tuju sistem pendidikan di sekolah
    2. memberi perhatian lebih terutama kepada guru dan pelajar yang berada di kawasan pedalaman terutama dari segi prasarana
    3. pelaksanaan dan modul pendidikan tidak sepatutnya diubah sewenang-wenangnya seolah-seolah pelajar dijadikan bahan eksperimen
    4. pendidikan yang percuma atau bayaran yang lebih rendah dikenakan kepada para pelajar
    5. kaedah penyampaian ilmu yang lebih baik dan menarik
    6. guru yang berkhidmat adalah dipilih kerana benar2 berminat untuk menjadi warga pendidik. agar ilmu yang disampaikan lebih ikhlas dan mudah diterima pelajar
    7. kesungguhan dari pihak PIBG dalam membangunkan dan menentukan arah kecemerlangan sesebuah sekolah.

    -a124987-

    ReplyDelete
  83. dalam era global ini, pemdemokrasian pendidikan merupakan satu langkah yang harus dipuji kerana konsep ini menitikberat pendidikan sama rata kepada semua pihak. namun beberapa langkah harus diorak bagi merealisasikan matlamat ini. antaranya :
    1. peluang belajar sama rata kepada semua pihak
    2. penyusunan semula sistem pendidikan yang seragam
    3. memartabatkan sistem ini dalam pengambilan pelajar ke IPTA
    4. penglibatan golongan pendidik dalam merealisasikan program atau konsep ini kerana pendidik lebih tahu hala tuju pendidikan
    5. sokongan padu daripada ibu bapa dan masyarakat negara ini sangat penting dalm menjayakan konsep ini
    6.memastikan modal kewangan yang mencukupi
    7. memastikan pergerakan sisitem ini berterusan dalam jangka masa yang panjang dan memberio habuan yang besar dalam dunia pendidikan bukan sekadar hangat-hangat tahi ayam

    ReplyDelete
  84. 7 langkah proaktif bagi manjayakan pendemokrasian pendidikan mengikut pandangan saya ialah :

    1) Menyamaratakan hak mendapatkan pendidikan bagi semua golongan dengan menaiktaraf tahap wajib mendapatkan pendidikan sekurang-kurangnya sehingga tamat PMR atau SPM bukan setakat darjah 6.

    2) Membantu golongan miskin untuk membayar yuran serta peralatan sekolah seperti memberi bantuan zakat dan biasiswa.

    3) Memperbanyakkan tawaran sekolah vokasional kepada pelajar yang lemah dalam bidang akademik agar mereka tetap menghabiskan persekolahan dan bagi mengelakkan mereka terlibat dengan gejala tidak sihat di awal usia.

    4) Memberi galakan kepada ibu bapa dengan memberi insentif dan membatu ibu bapa yang tidak mempunyai kerja tetap atau bergaji kecil dengan menyediakan peluang kerja yang lebih terjamin.

    5) Menyediakan peralatan yang sama disetiap sekolah seperti makmal komputer agar pelajar bandar dan luar bandar mendapat pendidikan yang sama rata.

    6) Tenaga pengajar yang mencukupi dan mempunyai pelbagai kemahiran perlu diperbanyakkan.

    7) Kesedaran semua pihak merupakan perkara yang paling penting bagi menjayakan pendemokrasian pendidikan ini.

    OLEH: KALTHUM BINTI PAIMIN A124545

    ReplyDelete
  85. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  86. 1) Beri peluang yang sama rata kepada semua kaum untuk mendapat tempat di institusi-institusi pendidikan. Kita dapat melihat adanya kuota yang berlainan bagi kaum yang berbeza dalam pemgambilan ke pusat-pusat pendidikan. Akibatnya, ada kaum minority yang gagal mendapat peluang melanjutkan pelajaran walaupun mempunyai pencapaian yang baik berbanding mereka yang mempunyai pencapaian yang lebih rendah.
    2) Member bantuan kewangan kepada yang tidak mampu. Ada yang ketinggalan dalam pelajaran kerana tidak mempunyai kewangan yang cukup untuk menempatkan diri di institusi-institusi pendidikan. Langkah ini wajar bagi membendung masalah tersebut
    3) Penyediaan prasarana atau kemudahan yang sama rata untuk sekolah di Bandar dan luar Bandar. Hal ini untuk megelakkan timbulnya isu bahawa pelajar di luar Bandar tidak mempunyai pencapaian yang baik kerana kekurangan kemudahan belajar.
    4) Pemilihan kemasukan ke IPTA haruslah lebih telus. Seharusnya tidak wujud isu pelajar yang tidak mempunyai kelayakan yang cukup dapat memasuki IPTA hanya dengan bantuan pihak-pihak tertentu dan menyebabkan pelajar yang lebih layak hilang peluang ke IPTA.
    5) Pembinaan sekolah di luar Bandar. Masih ada kawasan-kawasan tertentu yang belum mendapat kemudahan sekolah.
    6) Member perhatian terhadap isu pilih kasih. Terdapat guru yang mengamalkan sikap pilih kasih. Sepatutnya fenomena ini tidak berlaku kerana ada pelajar yang akan terabai.
    7) Sering membuat pantauan ke kawasan luar Bandar bagi mengenalpasti masalah masalah yang dihadapi. Dengan ini, masalah yang dihadapi dapat dikenalpasti dengan segera dan langkah-langkah wajar dapat segera dijalankan.

    WAN NOR EILI SYAIRAH BT WAN IBRAHIM
    A122238

    ReplyDelete
  87. 7 langkah proaktif:
    1. menyediakan peluang pendidikan samarata tanpa mengira kaum.
    2.meningkatkan kemudahan infrastruktur sekolah-sekolah luar bandar.
    3.pendidikan akademik dan agama perlu diseimbangkan.
    4.menyediakan dana bagi pelajar miskin.
    5.meningkatkan kualiti tenaga pengajar.
    6.menggalakkan pendidikan sepanjang hayat.
    7.merapatkan jurang pendidikan sekolah dibandar dan luar bandar.

    ReplyDelete
  88. salam...
    1)mengagihkan bantuan yang sama rata terhadap semua sekolah.
    2)menyediakan tenaga pengajar yang mahir dan mencukupi terhadap sekolah di luar bandar sama dengan sekolah di bandar.
    3)pemilihan tenaga pengajar yang betul2 minat dalam bidang perguruan bukan semata-mata untuk mendapat pekerjaan.
    4)biasiswa kepada pelajar yang betul2 layak bukan disebabkan latar belakang keluarga yang mempunyai pengaruh dalam masyarakat.
    5)pembinaan infranstruktur di sekolah pendalaman agar para pelajar di sana tidak terpinggir dengan adanya perhubungan ke kawasan luar.
    6)pengelompokkan sekolah terbaik perlulah dikaji semula kerana ia mewujudkan jurang terhadap sekolah2 yang lain.
    7)guru perlu bersikap adil terhadap semua pelajar walaupun pelajar tersebut kurang cemerlang berbanding para pelajar lain.

    ReplyDelete
  89. 1.Politik dan pendidikan dipisahkan – UMNO, MCA, MIC masing-masing mahu universiti sendiri. (tidak membantu dalam pembangunan bangsa)
    2.Pendidikan agama dititik beratkan – (jangan tumpu kepada pendidikan sekular sahaja kerana keuntungan. Tengoklah akhlak budak-budak sekarang macam mana)
    3.Tingkatkan kualiti pendidikan di IPTA dan IPTS – (banyak kolej, banyak universiti, tapi berkualiti tak?)
    4.Peluang untuk belajar yang sama rata tanpa mengira kaum, bangsa, agama, gender.
    5.First class facility di setiap institusi pendidikan.
    6.Jurang ekonomi dalam masyarakat perlu dirapatkan – tidak semua mampu untuk mendapat first class facility.
    7.Yuran percuma – (kalau tak percuma pun, janganlah asyik naikkan. Nama pun pelajar. Mana nak cekau duit)
    kebanyakan negara berdepan dengan masalah diversity, latar blkg masyarakat, sosioekonomi. seharusnya penyediaan peluang pendidikan serta pengagihan peruntukan pembangunan haruslah sama rata tanpa mengira diversity.

    ReplyDelete
  90. asamualaikum

    berdasarkan pengalaman saya di bangku sekolah, terdapat beberapa perkara yang perlu diperbaharui khasnya dalam membentuk pendemokrasian pendidikan ini ..

    1 - Terdapat segelintir sebesar biji sawi guru yang bersikap pilih kasih. Terutamanya sekiranya pelajar tersebut berpengaruh terutamanya sekiranya ibu bapa pelajar tersebut guru di sekolah itu juga.

    2 - Sekolah rendah-didik pelajar bercakap di khalayak ramai.

    3 - Suasana kelas-amatlah tidak relevan diwaktu sekolah rendah pengasingan mengikut darjat kepandaan dilakukan. Seharusnya pelajar ketika itu dibiarkan bercampur. Tak mustahil yang lemah akan menjadi pandai.

    4 - Mulakan sistem pembeljaran berasakan IT. minda lebih terbuka

    5 - Guru-guru smeua digalakkan memasukkan unsur akidah atau nilai-nilai baik dalam bidang pengajaran.Tidak mengharapkan hanya giri moral or agama

    6-Politik dan pendidikan dinyahkan. Contoh isu PPSMI

    7-Amalkan sistem aduan. Pelajar bebas memberi aduan kepada pihak atasan sekiranya berlaku ketidakadilan. Misalnya, disediakan peti mel daripada pelajar kepada guru besar. Bukankah lagi telus?

    8-extra! jangan bermotifkan A dalm peperiksaan sahaja hingga akhirnya nilai ilmu itu hilang

    ReplyDelete
  91. salam..sitem pendidikan yang dijalankan di malaysia kini amat mementingkan kualiti dalam segala aspek bidang tertentu sperti sains dan matematik..namun yang demikian pelbagai langkah untuk pendemokrasian perlu di baik pulih agar apa yang di visikan dapat di capai..1. baik pulih prasarana yang telah sedia ada( ini kerana terdapat sekolah2 yang mmpunyai masalah seperti ini) 2. teknologi digital perlu di pertingkatkan ( pelabuaran dalam bidang ini amat berbaloi dalam menya taraf pendidikan dunia) 3. sosial yang baik dan berhemah antara yang perlu ambil kira 4. jurang antara bandar dan luar bandar dalam bidang logistik( ini memberi galakan yang baik bagi pelajar2 luar bandar pergi ke sekolah) 4. susun semula subjek2 yang di ajar( subjek yang tidak relevan perlu di mansuhkan) 5. pinjaman atau biasiswa perlu di beri pada mereka yang sepatutnya dan perlu di perluaskan lagi agar memberi galakan pada pelajar2 6. moral study dan nilai2 murni perlu dilaksanakan ( pengaplikasian juga perlu di laksanakan) dan yang terakhir 7. didikan atau memberi kesedaran pada ibu bapa( melayu/cina/india dan lebih 200 kaum di malaysia perlu di satukan agar didikan yang berteraskan sistem perpaduan di malaysia dapat di laksanaka..jadi..nah..antara cadangan2 ini akan dapat mewujudkan sistem pendemokrasian pendidikan dalam negara kita..pelaksanaan perlu di lakuakn bermula dari akar umbi lagi.. :)

    ReplyDelete
  92. Pada pandangan saya, konsep pendemokrasian dalam pendidikan amatlah penting dan perlu dititikberatkan agar jurang pemisah antara pelajar bandar dengan pelajar di luar bandar dapat di hapuskan.Bagi merialisasikan konsep ini bukanlah mudah kerana menuntut perancangan yang teliti serta rapi daripada pihak kerajaan khususnya serta orang awam amnya.

    Antara langkah yang perlu dilaksanakan ialah:
    1)menambah infrastruktur serta memperbaiki infrastruktur yang telah sedia ada bagi memudahkan proses pembelajaran dan pengajaran berlangsung.
    2)menerapkan elemen suka bertanya dalam kalangan pelajar dan ini akan mewujudkan hubungan dua hala antara pelajar dan juga guru.
    3)memberi pendedahan kepada ibu bapa terutamanya di luar bandar tentang pentingnya pendidikan dalam kalangan anak-anak mereka.
    4)memberikan latihan khusus kepada guru-guru dalam pengajaran agar penyampaian yang ingin disampaikan dapat diterima oleh pelajar dan berkesan.
    5)menitikberatkan perkongsian ilmu dalam pembelajaran tidak mengira bangsa serta keturunan.
    6)menyediakan kelas tambahan bagi meningkatkan pemahaman pelajar dalam sesuatu mata pelajaran.
    7)bantuan kepada pelajar yang kurang berkemampuan dalam menyediakan peralatan persekolahan amat diperlukan bagi mengelakkan mereka daripada terus ketinggalan dalam pelajaran

    ROBAIAH BT MOHAMED NASIR A124444

    ReplyDelete
  93. 1. merapatkan jurang antara sistem pembelajaran bandar dan luar bandar.
    2. menyelaraskan setiap sekolah kepada konsep sekolah bestari dan sekolah lestari
    3. penghapusan hegemoni pendidikan terutamanya dalam mata pelajaran Sejarah.
    4. menyediakan, memberi ruang dan mengajar pelajar menggunakan kaedah IT termasuk 'facebook' dan 'blog'.
    5. memberi pendedahan kepada ibu bapa tentang pentingnya pendidikan dan peralihan cara pelajar berfikir mengikut zaman.
    6. menghapuskan sistem belajar untuk peperiksaan semata-mata
    7. memastikan jumlah subjek yang diambil dalam peperiksaan SPM adalah berdasarkan kemampuan pelajar mengaplikasi dan bukan hanya sekadar menghafal.

    ReplyDelete
  94. ratna izzah sayuti a117984.

    1. Menambahbaik prasana di semua sekolah di malaysia samada di bandar atau desa.
    2. menghapuskan sistem kouta di peringkat pengajian tinggi.
    3. memberi lebih kebebasan kepeda pelajar dalam menyuarakan pendapat mereka.
    4. menggunakan teknologi maklumat supaya proses pembelajaran dan pengajaran lebih berkesan dan efektif.
    5. menghapuskan sistem peperiksaan seperti upsr,pmr, spm dan stpm kerana peperiksaan seperti ini lebih kepada penghafalan dan pelajar tidak memahami dengan jelas pelajaran mereka.
    6. memberikan pendidikan yang percuma di semua peringkat bagi membolehkan semua rakyat malaysia boleh meneruskan pengajian.
    7.melatih guru-guru supaya dapat mengajar dengan lebih efektif dan tidak membosankan.

    ReplyDelete
  95. Muhammad helmi
    a117175

    Salam, pada pandangan aaya berikut adalah langkah untuk menjayakan dasar tersebut;

    1. Kerajaan perlu menfokuskan dasar tersebut dengan terperinci dan mendalam sebelum melaksanakan agar tiada masalah yang timbul, iaitu melihat kepada aspek-aspek masyarakat di Malaysia.
    2. Perlu menghapuskan sistem kuota atau mengurangkan agar melahirkan pelajar yang lebih berdaya saing.
    3. Menghapuskan sistem pendidikan yang hanya menumpukan kepada peperiksaan.
    4. Perlu mewujudkan terdapat pelajar berbilang kaum dan agama di dalam satu sekolah agar dapat mewujudkan suasana yang harmoni.
    5. Pelajar perlu didedahkan dengan keadaan semasa dan tidak menumpukan aspek pelajaran untuk peperiksaan semata-mata.
    6. Mewujudkan guru dan pelajar berbilang kaum di setiap sekolah.
    7. Menghapuskan sekolah yang berasaskan kaum kerana ia merupakan penghalang kepada perpaduan di dalam masyarakat.

    ReplyDelete
  96. ahmad Husni bin jaapar A121266

    antara 7 langkah pendemokrasian pendidikan ialah

    1. menigkatkan kemahiran perguruan melalui latihan dan kursus
    2.pengusaan dalam bidang agama islam seperti JQAF perlu diambil serius dan bukan hanya diatas kertas semata-mata
    3tingkatkan bilangan guru lelaki dalam sekolah
    4pendidikan khas perlu diambil berat sama seperi pendidikan biasa.
    5) latihan dan kursus juga perlu diberikan kepada pentadbir sekolah seperti pengetua, guru besar, penolong kanan dan lain-lain
    6)memberi kesedaran kepada ibubapa melalui seminar-seminar tentang pentingnya pendidikan terutamanya aspek moral dan tingkah laku kepada anak2
    7)penambahbaikan frasarana di kawasan sekolah pedalaman.

    ReplyDelete
  97. Ahmad Ansar Mohamad (A107513)

    1. Pendemokrasian adalah penting supaya sekolah diluar bandar atau pendalaman tidak rasa di pinggir atau dianak tirikn.
    2. Wujud jurang yang besar akibat tindakan kerajaan itu sendiri mewartakan Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) , walhal sekolah ini tidak secemerlang yang digembar gemburkan. sangat memalukan!
    3. Seharusnya segala kemudahan dan infrastruktur diberikan secara adil dan tidak terfokus di satu-satu tempat. Oleh itu, peluang pembelajaran yang diperolehi oleh semua pelajar sama ada diluar bandar atau bandar saksama.
    4. Menempatkan guru yang berprestasi tinggi ini di kawasan luar bandar agar mereka menyelami masalah yang dihadapi dan mencurahkan ilmu dan khidmat.
    5. Apa yang penting sekali, guru-guru profesional diberi peluang dan ruang untuk mengutarakan permasalahan yang wujud agar kerajaan dapat menyelesaikan dan membantu. Kerajaan tidak mengetepikan suara para guru. Guru mencorak masa depan generasi akan datang. Banyak kesan negetif daripada kerakusan pemimpin kita terhadap PPSMIyang bermotifkan keuntungan dari kecemerlangan.
    6. Seharusnya pendidikan di Malaysia adalah percuma dari segi yuran, buku-buku teks, peperiksaan kerana Malaysia sebuah negara yang sedang membangun dan kaya dengan sumber alam tetapi dimanakah kesemua itu disalurkan. Seharusnya pendidikan diutamakan untuk melahirkan generasi yang cemerlang.
    7. Tidak meminggirkan pelajar yang tidak cemerlang. Berikan kepada mereka ruang untuk memilih samada bidang teknikal dan kemahiran.
    8. Memberi bantuan kepada pelajar yang susah agar mereka tidak ketinggalan dalam pelajaran. Adalah tanggungjawap kerajaan memastikan tiada pelajar tercicir.

    ReplyDelete
  98. salam....
    antara 7 langkah yang boleh seharusnya dititikberatkan dalam merealisasikan proses ini adalah:
    1. menaiktaraf segala kemudahan pendidikan terutamanya di sekolah yang tidak mempunyai kemudahan yang selengkapnya supaya semua orang mendapat hak yang sama.
    2. keutamaan kepada kokurikulum disamakan kepada keutamaan pencapaian akedemik.
    3. pertambahan tenaga pengajar harus seiringdengan kualiti mereka.
    4. menumpukan kepada aspek penerapan nilai moral dan ilmu agama dari peringkat seawal sekolah rendah sehingga sekolah menengah.penerapan ini harus dilaksanakan dengan teliti dan berterusan di sekolah di seluruh malaysia.
    5. tenaga pengajar yang dipilih dan dilatih harus dinilai sebaik mungkin ketelusan dan keihlasan mereka untuk menjadi seorang pendidik supya pelajar atau murid yang kurang pandai dan lemah dalam pelajar tidak menjadi mangsa kepada keciciran menerima pendidikan yang sewajarnya.
    6. dasar 3M perlu diberi nafas baru dalam mencari formula terbaik untuk merealisasikan matlamat tersebut. masih ramai lagi murid dan pelajar yang tidak dapat menguasai 3M terutamanya membaca walaupun telah memasuki sekolah menengah seperti yang berlaku pada kebanyakan pelajar sekolah luar bandar.
    7. merapatkan jurang kemudahan ICT antara bandar dan luar bandar. masih banyak lagi pelajar luar bandar tidak dapat menggunakan kemudahan ICT sama seperti pelajar di bandar.

    AKMAL A118925

    ReplyDelete
  99. CHAN JONG WAH
    A 117736


    1. Pembangunan dan pertumbuhan pendidikan yang seimbang perlu dilaksanakan di kawasan bandar dan juga luar bandar. Kawasan luar bandar tidak boleh diabaikan kerana juga mampu menghasilkan pelajar yang cemerlang seperti baru baru ini, seorang pelajar Sabah di luar bandar merupakan pelajar SPM terbaik di Malaysia.

    2. Mengambil lebih banyak tenaga pengajar yang terlatih. Ini mampu meningkatkan prestasi pendidikan Malaysia.

    3. Ibu bapa perlu diberi kesedaran terhadap pendidikan anak-anak mereka adalah penting. Ibu bapa yang terabai pendidikan anak mereka patut didenda.

    4. Semua warganegara patut mendapat asas pendidikan sekurang-kurangnya 11 tahun tanpa mengambil kira latar belakang seseorang individu.

    5. Pendidikan asas iaitu di sekolah rendah mahupun sekolah menengah patut tidak dikenakan yuran sekolah. Selain itu, sekolah tinggi atau Universiti dikenakan yuran yang ringan sahaja supaya menarik lebih banyak orang menerusi pendidikan.

    6. Kerajaan haruslah sentiasa memberi bantuan kepada pelajar miskin dari segi alat belajar dan kos hidup.

    7. Semua pihak di masyarakat patut saling tolong-menolong untuk menjayakan pendemokrasian pendidikan yang dilaksanakan.

    ReplyDelete
  100. 1.semua pihak harus kerjasama
    2.jangan lakukan separuh jalan
    3.ketepikan kepentingan politik
    4.memberikan bantuan sepenuhnya
    5.tenaga pengajar yang berkualiti
    6.perlu memahamkan semua pihak tentang hal ini
    7.kurangkan kerenah birokrasi
    fadzlin hasani bin kasim a119581

    ReplyDelete
  101. langkah-langkah yang perlu diambil ialah:

    1. melaksanakan dasar pendidikan seperti yang ditetapkan.

    2. memberikan hak yang sepatutnya kepada pelajar terutamanya dari segi kemudahan kepada sekolah-sekolah luar bandar.

    3. memberi penekanan yang lebih kepada pelajar yang bermasalah

    4. menekankan aspek kerohanian

    5.kurangkan kerenah birokrasi

    6. jangan libatkan masalah pendidikan dengan politik

    7. peranan ibubapa dan guru harus dikaji semula demi meningkatkan prestasi pelajar-pelajar di semua peringkat sekolah

    ReplyDelete
  102. assalamualaikum

    Yang memulakn pendemokrasian pendidikan (PP) ialah Dr M sendiri setelah beliau menjadi PM. Kerana itulah kita dapat melihat banyak IPTS dan universiti swasta, trmsk Universiti Merdeka, ditubuhkan pada masa Dr M PM.

    Namun bgtu, banyak yg tak kena dgn PP di negara ini, spt berikut:-

    1. Ia tidak lari dari unsur-unsur politik perkauman yg diamal oleh parti-parti komponen BN. UMNO mahu universiti. MCA mahu univ dan MIC juga mahu universiti. Ini tdk nyumbang kpd pmbangunan bangsa dan negara kerana politik perkauman mngatasi dasar-dasar utama negara. Ini menimbulkan pengasingan @ dichotomy di ant graduan2 swasta dan graduan2 awam.

    2. Ia tertumpu kpada pendidikan sekular ttp kurang kpd pndidikan agama kerana pengusaha lebih berminat kpd membuat wang.

    3. Kualiti pndidikan di kebnyakan IPT dan universiti swasta bolih dipersoalkan. (Ini tidak bermakna pendidikan di IPT and U awam itu lebih tinggi).

    4. Ia spt banyak perkara di bwh pentadbiran BN, diasaskan kpd dasar udang di sebalik batu yang diamalkan oleh pemimpin2 BN. Sesebuah IPTS itu ditubuhkn krn seseorang kroni mahu buat duit bukan krn dia mampu menjlnkan sebuah IPTS yang berkualiti.

    5. Oleh krn terdapat jurang ekon di antara rakyat berbilang klas, pendemokrasian pendidikan di negara ini lebih memberi manfaat kpd gulongan atasan d gulongan menengah atas. Ini menjarakkan lagi jurang di antara klas-klas rakyat di negara ini.

    Saya berpndpt pendemokrasian pendidikan di Malaysia tidak membantu Krjn dlm nyatupadukn rakyat.

    mohd naim
    A116682

    ReplyDelete
  103. antara langkah yang saya fikirkan wajar untuk merealisasikan proses pendemokrasian ini ialah:


    1)insfrastruktur sekolah di luar bandar perlu dipertingkatkan bagi memeberi pelajar di luar bandar merasa seperti apa yg di rasa oleh pelajar di bandar.

    2)selain itu,ialah memberi peluang pendidikan kepada kumpulan minoriti untuk mendapat pendidikan dengan secukupnya.

    3)seterusnya,semua institusi pendidikan termasuk sekolah dan universiti hendaklah mengajar sukatan pelajaran yang sama supaya tidak wujud masalah perbezaan sukatan pelajaran.

    4)pemilihan pelajar untuk memasuki institusi pendidikan tingi perlu di pantau dengan lebih telus supaya tidak ada kesilapan pemilahan pelajar yang tidak layak masuk ke universiti

    5)selain itu jurang sosial dalam pendidikan juga perlu di hapuskan.

    6)setiap aduan serta masalah yang diajukan mengenai pendidikan dari peringkat rendah sehingga pengajian tinggi perlu diberikan perhatian yang serius oleh pihak yang bertanggungjawab.

    7)memebri bantuan kepada pelajar yang tidak mampu untuk bersekolah supaya mereka dapat merasa nikmat belajar seperti pelajar yang lain..

    A126320

    ReplyDelete
  104. langkah yang boleh diambil bagi merealisasikan pendemokrasian pendidikan:
    1. pendidikan j-QAF diajarkan bukan setakat di sekolah rendah tetapi perlu diajarkan di sekolah menengah dan menjadi subjek wajib di IPT. bagi pelajar yang bukan beragama Islam boleh diajarkan subjek pendidikan moral sehinga peringkat IPT. semua ini penting untuk melahirkan pelajar yang bermodal INSAN.
    2. pihak kerajaan perlu menyediakan lebih banyak peluang pekerjaan dan pengambilan pekerjaan secara telus (bukan pilih bulu).
    3. guru perlu lebih profesional dalam bidang masing2.
    4. prasarana yang lengkap perlu disamaratakan di sekolah luar bandar yang terpinggir dengan sekolah di bandar.
    5. menyediakan biasiswa kepada pelajar yang miskin.
    6. menyediakan kemudahan ict di semua sekolah.
    7. pemantapan pengurusan pentadbiran.

    ReplyDelete
  105. Langkah-Langkah yang boleh diambil bagi merealisasikan pendemokrasian pendidikan:
    1. Yang sangat penting perlu diberi perhatian ialah Pendidikan j-QAF. ianya diajarkan bukan setakat di sekolah rendah tetapi perlu diajarkan di sekolah menengah dan menjadi subjek wajib di IPT. bagi pelajar yang bukan beragama Islam boleh diajarkan subjek pendidikan moral sehinga peringkat IPT. Ini sangat penting kerana semua ini penting untuk melahirkan pelajar yang bergelar Insan yang berakhlak mulia. Sifat ini perlu dipupuk dan ditekankan dimana sahaja, tidak kira peringkat rendah mahupun peringkat yang tertinggi.
    2. Dalam kepincangan ekonomi dunia yang tidak stabil pihak kerajaan perlu menyediakan lebih banyak peluang pekerjaan dan peluang perniagaan kepada bakal-bakal graduan nanti
    3. Guru perlu membekalkan diri dengan lebih profesional dalam bidang yang diambil masing-masing.
    4. Pihak kerajaan perlu berlaku adil dalam penyediaan prasarana yang lengkap dan perlu disamaratakan di sekolah luar bandar yang terpinggir dengan sekolah di bandar.
    5.Pihak sekolah perlu mengenalpasti pelajar yang layak dan memerlukan bantuan biasiswa untuk membantu pelajar agar mereka tidak rasa terbeban dengan kekurangan mereka.
    6. Pihak kerajaan perlu menyediakan kemudahan ict di setiap sekolah di bandar dan luar bandar dan perlukan guru yang profesional dalam bidang ict untuk mendidik pelajar supaya tidak berlakunya penyalahgunaan kemudahan yang disediakan.
    7. Dari segi pengurusan pentabiran di sekolah perlu diperbaiki dan dimantapkan. Pemantauan secara berterusan oleh pihak atasan perlu untuk mengenal pasti masalah di sekolah.

    ReplyDelete
  106. Antara langkah yang boleh diambil bagi merealisasikan pendemokrasian pendidikan ialah:

    1. membasmi sistem kelas sosial yang wujuddalam masyarakat.
    2. memberi kemudahan yang bersifat sama rata kepada semua sekolah di Malaysia tidak kiran luar bandar dan bandar.
    3. melaksanakan strategi yang telah dirancang dan di gubal oleh pihak kerajaan dan KPM secara agresif.
    4. memberi perhatian kepada golongan yang tertinggal seperti kebanyakkan yang berlaku di kawasan pedalaman.
    5. penyelarasan buku teks bagi semua sekolah di Malaysia bagi tujuan pembelajaran.
    6. memberikan peluang pendidikan kepada seluruh warga negara secara telus dan saksama.
    7. menyeimbangkan ku-kurikulum dan ko-kurikulum di sekolah secara bersepadu.

    NOORSAIFULIZUAN BIN NORDIN
    A123981

    ReplyDelete
  107. pada pendapat saya, terdapat beberapa langkah perlu diambil.

    1. kerajaan perlu menubuh sekolah berasrama di bandar dan khas untuk golongan pelajar di luar bandar. langkah ini dapat menyelesaikan masalah pengajaran dan pembelajaran yang dihadapi oleh golongan guru serta gologan pelajar di luar bandar.

    2. kerajaan menggalakan syarikat yang besar serta beruntung banyak seperti Sime Darby, Spaura dan sebagainya untuk memberi sumbangan kewangan kepada pelajar yang miskan tapi cermelang.

    3. golongan guru yang bertugas di luar bandar perlulah mempunyai tahap yang setinggi dengan guru yang bertugas di bandar. Tambahan pula, gaji golongan guru di luar bandar haruslah lebih tinggi daripada golongan guru yang bertugas di bandar.

    4. jaringan internet di luar bandar perlu dipertingkatkan supaya golongan pelajar di luar bandar dapat menikmati pembelajaran e (e learning ).
    no. matrik A120306

    ReplyDelete
  108. 1.membuat penambahbaikkan terhadap prasarana sekolah luar bandar.
    2.tidak ada jurang antara sekolah-sekolah terpilih dan sekolah-sekolah biasa.
    3.malantik golongan pentadbir yang terpilih dan bukan atas dasar politik semata-mata.
    4.begitu juga dengan jawatankuasa PIBG, seharusnya dipimpin oleh individu yang prihatin terhadap pendidikan.
    5.bantruan kewangan dibahagikan kepada pelajar yang betul-betul layak dan tidak terdapat unsur pilih kasih di situ.
    6.guru-guru seharusnya bertindak sama rata terhadap pelajar dan tidak mengabsikan mereka yang sepatutnya diberikan perhatian yang lebih.
    7.perubahan yang baru dalam sistem pendidikan seharunya mendapat pandangan dari semua pihak.

    ReplyDelete
  109. 1.membuat penambahbaikkan terhadap prasarana sekolah luar bandar.
    2.tidak ada jurang antara sekolah-sekolah terpilih dan sekolah-sekolah biasa.
    3.malantik golongan pentadbir yang terpilih dan bukan atas dasar politik semata-mata.
    4.begitu juga dengan jawatankuasa PIBG, seharusnya dipimpin oleh individu yang prihatin terhadap pendidikan.
    5.bantruan kewangan dibahagikan kepada pelajar yang betul-betul layak dan tidak terdapat unsur pilih kasih di situ.
    6.guru-guru seharusnya bertindak sama rata terhadap pelajar dan tidak mengabsikan mereka yang sepatutnya diberikan perhatian yang lebih.
    7.perubahan yang baru dalam sistem pendidikan seharunya mendapat pandangan dari semua pihak.

    noraini hamdan a123912

    ReplyDelete
  110. 1. bantuan perlu disalurkan ke sekolah-sekolah yang memerlukan bantuan kewangan dan saluran mesti dibuat dengan betul.
    2. dekmokrasi pendidikan bukan sahaja melibatkan pihat kerajaan, tetapi pihak NGO harus menyalurkan bantuan kerana ianya melibatkan masa depan pendidikan negara.
    3. kerajaan perlu menggunakan konsep kesamarataan di semua sekolah di seluruh negara. ini untuk memastikan tiada sekolah yang tertinggal dalam semua aspek perubahan.
    4. melatih bakal guru dengan baik kerana cabaran pendidikan masa depan lebih sukar.
    5. kerajann tidak seharusnya melabelkan sekolah-sekolah seperti SBT kerana ianya memberi impak yang besar kepada pelajar, guru dan pihak sekolah lain yang tidak mendapat label SBT. mereka akan berasa terpinggir.
    6. sekolah luar bandar khasnya perlu dipantau untuk menyeimbangkan pencapaian mereka dengan sekolah luar bandar.
    7. memberi bantuan kepada pelajar miskin supaya tidak tercicir dalam pelajaran.

    nurfarrahin bte ador
    A124651

    ReplyDelete
  111. 1. bantuan perlu disalurkan ke sekolah-sekolah yang memerlukan bantuan kewangan dan saluran mesti dibuat dengan betul.
    2. dekmokrasi pendidikan bukan sahaja melibatkan pihat kerajaan, tetapi pihak NGO harus menyalurkan bantuan kerana ianya melibatkan masa depan pendidikan negara.
    3. kerajaan perlu menggunakan konsep kesamarataan di semua sekolah di seluruh negara. ini untuk memastikan tiada sekolah yang tertinggal dalam semua aspek perubahan.
    4. melatih bakal guru dengan baik kerana cabaran pendidikan masa depan lebih sukar.
    5. kerajann tidak seharusnya melabelkan sekolah-sekolah seperti SBT kerana ianya memberi impak yang besar kepada pelajar, guru dan pihak sekolah lain yang tidak mendapat label SBT. mereka akan berasa terpinggir.
    6. sekolah luar bandar khasnya perlu dipantau untuk menyeimbangkan pencapaian mereka dengan sekolah luar bandar.
    7. memberi bantuan kepada pelajar miskin supaya tidak tercicir dalam pelajaran.

    nurfarrahin bte ador
    A124651

    ReplyDelete
  112. 7 LANGKAH MENDEMOKRASI PENDIDIKAN:
    1. Memperkasakan KBSR dan KBSM.
    2. para guru perlu meningkatkan kemahiran dan mempelbagaikan cara pengajaran yang lebih menarik dan dinamik.
    3. pihak kerajaan perlu memberi sokongan penuh kepada usaha ini. contohnya, pihak kerajaan menyediakan peluang pekerjaan kepada graduan IPT.
    4. kerajaan perlu memberikan bantuan kepada pelajar yang memerlukan perhatian seperti miskin, buta huruf, dan masalah lain yang berkaitan dengan pelajaran.
    5. mewajibkan mata pelajaran agama bagi pelajar hingga ke universiti.
    6. memberikan bantuan semula kepada sekolah agama rakyat.
    7. menyediakan prasarana yang mencukupi bagi sekolah luar bandar sama seperti sekolah di bandar. contohnya, makmal komputer.

    ReplyDelete
  113. Ramziana bt halidi (A119648)

    1) pihak pentadbiran harus tidak mengamalkan unsur diskriminasi di mana2 institusi khususya kepada persatuan yang bertentangan dengan dasar kerajaan

    2)memantapkan prasarana di institusi2.

    3)Membaiki sistem pembelajaran yang sedia ada agar memenuhi pasaran kerja dan releven di peringkat global.

    4)Memberi penekanan terhadap program keagamaan di institusi2 pendidikan secara berterusan dan dengan pendekatan yang lebih kreatif.

    5)Meningkatkan tahap pemikiran para pelajar dengan mengadakan pelbagai program.

    6)Memberi fokus secara berterusan kepada kebajikan pelajar-pelajar yang kurang berkemampuan,

    7)Memberi perhatian terhadap pembangunan insan para pelajar istimewa di semua peringkat institusi pendidikan.

    ReplyDelete
  114. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  115. salam...
    Pendemokrasian pendidikan bermaksud memberi peluang-peluang yang sama untuk semua kanak-kanak mendapatkan pendidikan. Pendemokrasian pendidikan itu ditegakkan atas beberapa prinsip antaranya setiap orang adalah berhak ke atas pendidikan. Pendidikan haruslah boleh dipelajari secara bebas, tanpa sebarang sekatan-sekatan yang tertentu atau setidak-tidaknya pada peringkat asas dan peringkat dasar. Salah satu aspek pendemokrasian pendidikan di Malaysia ialah memberikan peluang seluasnya kepada pelajar untuk mendapat pendidikan tanpa mengira kelas sosial, kaum dan juga gender. oleh itu, langkah proaktif yang boleh diambil bagi merealisasikan proses pendemokrasian ini adalh seperti berikut:

    1. menyediakan prasana yang secukupnya agar dapat mempertingkatkan lagi kualiti pembelajaran disekolah-sekolah.
    2.memberikan bantuan biasiswa kepada pelajar-pelajar yang tidak berkemampuan
    3. menyediakan tenga pengajar yang terlatih dan cekap dalam melahirkan pelajar yang berkualiti
    4.menyediakan tenaga pengajar bgi pelajar-pelajar kurang upaya dan juga pelajar khas.
    5.Penekanan kepada ilmu insaniah,agama dan moral harus diberikan perhatian yang khusus kepada para pelajar agar dapat membentuk serta melahirkan insan yang seimbang dari segi jasmani,emosi,rohani dan intelek.
    6.5)Tidak mengasingkan pelajar yang lemah dan pelajar yang pandai kerana ini hanya akan mengurangkan lagi keyakinan pelajar yang lemah dan tidak dapat membantu dalam meningkatkan prestasi mereka.

    A121127 sayful

    ReplyDelete
  116. salam...

    langkah-langkah adalah seperti berikut:

    1. memantapkan kembali sistem pendidikan di Malaysia
    2. Modal insan perlulah dititikberatkan di semua peringkat pengajian baik di sekolah rendah, menengah, pengajian tinggi mahupun pendidikan khas.
    3. sememangnya kerajaan telah menyatakan bahawa yuran adalah percuma. Namun, mengapa harus ada yuran yang dicaj sana sini. Kerajaan haruslah memantau perkara ini.
    4. Infrastruktur yang disediakan disetiap sekolah adalah tidak sama tidak kira luar bandar mahupun bandar. Sekiranya sesebuah sekolah itu mempunyai prestijnya tersendiri, kemudahan yang disediakan melebihi dari sekolah lain.
    5. Pelajar pendidikan khas harus diberi peluang yang sama dalam segala aspek seperti mana pelajar yang sempurna.
    6. Ibu bapa harus diberikan kesedaran akan kepentingan pendidikan terhadap anak mereka sekurang-sekurangnya tamat tingkatan tiga.
    7. pemberian biasiswa harus dipantau semula dimana berlakunya ketidakadilan yakni pelajar yang berkemampuan turut mendapatnya sedangkan pelajar yang lebih layak tidak mempunyai hak tersebut.

    ReplyDelete
  117. assalamualaikum...
    pendemokrasian merupakan salah satu dari elemen penting dalam meningkatkan mutu pendidikan di Malaysia.Konsep pendemokrasian pendidikan adalah untuk menjamin supaya semua masyarakat mendapatkan pendidikan yang sama rata.namun langkah-langkah yang proaktif perlu dirancang seperti:
    1.memberikan biasiswa kepada golongan pelajar yang miskin untuk meneruskan pengajian.
    2.menyediakan kemudahan ICT kepada sekolah-sekolah yang diluar bandar supaya mereka tidak ketinggalan dalam arus kemodenan.
    3.kerenah birokrasi perlu dikurangkan dalam pentadbiran sekolah.
    4. menyediakan lebih ramai guru-guru yang terlatih dan pakar dalam bidang masing-masing.
    5.infrastruktur sekolah perlu dibaikpulih supaya pelajar dapat belajar dalam keadaan yang selesa.
    6.menekankan pendidikan agama.
    7.memperkasakan KBSR dan KBSM.

    ReplyDelete
  118. keadilan dalam pembelajaran sememangnya begitu penting dan menjadi setiap impian bagi semua pelajar. mereka berharap agar mendapat layanan yang sama dalam pembelajaran tanpa mengira kaum dan bangsa. antara langkah proaktif bagi merealisasikan konsep pendemokrasian adalah

    1. Disetiap sekolah rendah mahupun menengah, semua pelajar tanpa mengira kaum, jantina dan taraf hidup dapat menerima layanan yang sama.

    2. Menyeimbangkan pendidikan dari semua aspek samada di dalam ko-kurikulum mahupun kurikulum.

    3. pihak sekolah mahupun kerajaan perlu menyediakan bantuan kewangan bagi pelajaran terutamanya kepada pelajar yang memerlukan agar mereka dapat menyambung pelajaran mereka. sumbangan boleh diberi dalam bentuk biasiswa.

    4. Pentingnya mengaplikasikan falsafah pendidikan sepenuhnya

    5. setiap sekolah perlu memperluaskan lagi penggunaan ict sebagai satu cara menyempaikan pendidikan

    6. kerajaan juga perlu menyediakan lebih banyak tenaga yang terlatih untuk mengajar di sekolah-sekolah bandar dan luar bandar.

    7. selain daripada pendidikan di sekolah biasa, pelajar pendidikan khas juga harus diberi peluang yang sama dalam segala aspek dan bentuk seperti mana pelajar biasa.

    MOHD AZLI MOHD ALI A125891

    ReplyDelete
  119. assalamualaikum dan selamat petang.
    pendemokrasian adalah satu cara yang diambil oleh pihak kerajaan untuk membentuk sebuah sekolah yang dapat menjamin krediabiliti para pelajar yang menuntut disesebuah sekolah.hal ini penting bagi mengelakkan jurang perbezaan diantara masyarakat supaya ianya kelihatan seimbang.antara langkah2 proaktif yang boleh diambil ialah:

    a) meningkatkan lagi mutu pencapaian sekolah dalam setiap peperiksaan yang dijalankan.hal ini penting bagi menjamin prestasi sesebuah sekolah agar imej sekolah dapat ditingkatkan dan dibanggakan.

    b) menambah kelengkapan infrastruktur disekolah bg tujuan pembelajaran dan pengajaran.hal ini penting untuk kegunaan guru2 serta para pelajar.oleh itu, segala kelengkapan yg telah diberikan mestilah digunakan dgn sebaik mungkin.

    c)mengurangkan kauta syarat bg peminjaman buku teks.hal ini bermaksud,semua para pelajar layak memiliki buku teks tanpa melihat aspek latar belakang keluarga.hal ini bg mengelak keciciran pelajar dlm aspek pembelajaran.

    d)meningkatkan bantuan biasiswa tanpa mengira status,bangsa dan agama.hal ini diwujudkan bg mengelakkan perbezaan masyrakat antara satu sama lain.

    e)mewujudkan nilai2 murni dalam pembelajaran. hal ini bertujuan untuk mendidik para pelajar lebih beradat serta menanam sifat yang murni dalam diri.

    f)mementingkan aspek agama dan akedemik.harus seiring bg melahirkan para pelajar yg cemerlang dr segi rohani dan jasmani.

    g)menetapkan hukuman berlandaskan undang2 dan bukanya undang2 yang digubal sendiri. hal ini amat serius perlu ditangani dan ianya berkaitan dengan emosi.oleh itu, pengurusan emosi yg stabil adalah penting dalam menjana pendidikan.

    sekian..terima kasih.

    umi kalsom khamsi (a119780)

    ReplyDelete
  120. assalamualaikum en jasmy.
    ini adalah langkah - langkah untuk mencapai pendemokrasian pendidikan.
    1. sistem meritokrasi haruslah ditingkatkan lagi,supaya sama rata antara semua kaum. Hal ini dapat menjadikan kaum bumiputera dapat bersaing dengan kaum - kaum lain.

    2. pendidikan agama harus diterapkan lebih mendalam bukan setakat di sekolah malah di universiti juga.

    3. cara penghantaran pelajaran haruslah ditingkatkan lagi dengan menggunakan teknlogi seperti internet,penggunaan LCD dan juga dan latih tubi yang berkesan.

    4.sekolah elit yang telah ditubuhkan haruslah mempunyai kurikulum yang berbeza selaras dengan pelajar - pelajar cemerlang yang masuk ke sekolah itu.

    5. biasiswa diberikan kepada pelajar dan bukannya pinjaman.

    6. sekolah di luar bandar jangan dipinggirkan kerana pelajar di sana juga ramai yang cemerlang tetapi tidak mendapat peluang yang sama rata dengan pelajar bandar.

    7. guru - guru yang mengajar harus mendapat latihan yang tebaik bagi menyiapkan diri untuk mengajar tidak kira di pedalaman mahupun di bandar.

    MOHD IZZUDDIN BIN BORHAN
    A119793

    ReplyDelete
  121. Angela anak ngali (a119629)
    Pendemokrasi pendidikan ini merupakan satu langkah yang baik dan memberi peluang yang sama rata kepada semua pelajar. Pendidikan adalah sepanjang hayat dan semua orang ada hak untuk mendapat kan pendidikan tidak kira tua dan muda. Antara langkah yang proaktif yang harus diambil untuk melaksanakan pendemokrasian pendidikan ini ialah:
    1)kemudahan pembelajaran di Bandar dan luar Bandar disamaratakan.
    2)kemasukan ke institusi pengajian mengikut kelayakan bukan saluran dalaman n kuasa
    3)kemasukan juga tdak seharusnya berlandaskan kuota mgkut kaum
    4)kanak2 oku layak untuk mendapatkan pendidikan dan layanan yang sama dengan kanak2 biasa
    5)nilai2 murni dan sikap saling bertolak ansur harus ditanam dalam setiap pelajar.agar tidak timbul isu seperti perkauman.pengasingan pelajar mengikut kaum akan memberi impak yang besar sekiranya tidak dirwat dri awal.tidak memahami budaya org lain adalah satu perkara yang serius.
    6)kursus yang ditawarkan di universiti msti rekevan dengan permintaan pasaran kerja.kerana pngangguran akan mengakibatkn kerugian tenaga
    7)kurangkan kerenah birokrasi kerana membazir masa dan tenaga. Hal yang sepatutnya dapat diselesaikan dengan cepat akan menjadi lambat.

    ReplyDelete
  122. assalamualaikum,
    antara langkah yang boleh diaplikasikan untuk merialisasikan pendemokrasian pendidikan ialah
    1. menerapkan nilai-nilai murni yang mengambilkira pendidikan secara keseluruhannya yang mana tidak bias kepada satu kaum sahaja.
    2. menentukan matlamat sebenar yang ingin dicapai melalui pendemokrasian pendidikan
    3. menyediakan kemudahan pembelajaran yang mantap disemua sekolah
    4. mengurangkan masalah birokrasi
    5. memilih calon guru yang benar-benar berminat sahaja bukan hanya semata-mata kerana tidak mendapat pekerjaan
    6. memupuk perpaduan di peringkat pra sekolah
    7. memastikan peruntukan untuk melaksanakan proses pendemokrasian tidak disalah guna

    ReplyDelete
  123. Salam,

    Terdapat 7 langkah proaktif bagi pendapat saya adalah seperti berikut;-

    1) Mewujudkan "sekolah satu Malaysia"

    2)Mempertingkatkan lagi prasarana insfrastuktur sekolah-sekolah di luar bandar.

    3) Memperkasakan penggunaan bahasa Melayu dalam pengajaran

    4) Mempertingkatkan pembangunan modal insan dalam kalangan pelajar.

    5) Memperuntukan agihan belanjawan yang lebih kepada sekolah-sekolah luar bandar

    6) Pemberian biasiswa kepada pelajar-pelajar yang mendapat cemerlang dan pemberian diskaun kepada pelajar dalam akademik.Contohnya; pihak PTPTN dan lain-lain

    7) Pihak kerajaan hendaklah memberikan peruntukan yang lebih besar kepada sektor pendidikan bagi memperkasakan bidang pendidikan negara ke arah kecemerlangan.

    Sekian,terima kasih...

    WAN AFFANDI HJ WAN HAMID (A116155)

    ReplyDelete
  124. (Radzali bin md said A119484)

    1-Memupuk nilai-nilai murni di sekolah kerana dengan adanya nilai-nilai murni dapat memupuk akhlak yang baik
    2- menaiktaraf sekolah pedalaman dengan memberi kemudahan yang sama rata seperti yang terdapat di sekolah Bandar
    3- memberi latihan yang secukupnya kepada guru
    4- memberi insfarsturtuk yang lengkap kepada murid-murid supaya pelajar dapat belajar dengan selesa
    5-tidak membezakan pelajar dari segi kaum bagi mewujudkan konsep 1 malysia
    6- mengurangkan karenah birokrasi
    7- kerjaan memainkan peranan dalam memberi peruntukan supaya pendomokrasian tidak berlaku

    ReplyDelete
  125. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  126. MOHAMAD FIRDAUS BIN POZI @ ROZI A118854

    1. memberi tumpuan kepada sekolah-sekolah di luar bandar dan kawasan terpinggir dalam konteks kemudahan kelas, sukatan mata pelajaran teras dan elektif yang mapan dan menjaga kebajikan guru yang mengajar di kawasan pinggiran

    2. mewajibkan mata pelajaran agama daripada peringkat tadika sehingga ke peringkat universiti

    3. jadikan ketua yang mentadbir dalam sektor pendidikan dalam kalangan ahli-ahli akademik

    4. suara guru-guru perlu di dengar oleh pentadbiran atasan pendidikan

    5. tidak perlu banyak perubahan dalam sistem pendidikan kerana pelajar dan guru akan keliru dna tidak tersusun dalam pengajaran dan pembelajaran

    6. memberi pendidikan percuma kepada golongan yang sudah dipastikan miskin dan apabila pelajar yang mendapat bantuan ini berjaya,di mohon supaya pelajar tersebut bekerjasama secara terus dalam program ini.

    7. kuota juga perlu dilihat semula kerana kini pelajar seperti di dalam keadaan yang terlalu selesa sehingga tidak menghargai ilmu yang ingin dicari di dalam sesebuah institusi..

    ReplyDelete
  127. Segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam…..
    Saya percaya dan yakin sekiranya pendemokrasian pendidikan dijalankan secara total dan bukan hanya sekadar di atas kertas cadangan. Keadilan dan keseimbangan dapat dinikmati oleh semua pihak tanpa mengira siapa dan dimana kita berada. ( Monaliza Harun Chong- A116168)

    7 langkah PROAKTIF bagi menjalankan proses pendemokrasian ....

    1. Menjalankan sistem pendidikan Islam secara praktikal , wasatiyah (seimbang) dan syumul (lengkap) di semua sekolah bagi melahirkan insan- insan yang bukan sahaja cerdas dan pintar tetapi soleh wal musleh. Penekanan modal insan dan moral juga perlu diperluaskan dan dilaksanakan di semua institusi pendidikan .

    2. Pelajar perlu diberi kebebasan mutlak untuk mengekpresi pendapat dan pandangan mereka tanpa disekat atau dikongkong oleh sekatan yang bertopengkan politik.

    3. Biasiswa dan tajaan pendidikan perlu diberikan kepada semua pihak tanpa meletakkan Usia sebagai penghalang.

    4. Mengiktiraf hak- hak Wanita dalam sistem pendidikan dan pekerjaan . Tanpa ‘bureaucracy ‘

    5. Menjamin peluang pendidikan kepada semua rakyat, yakni lelaki dan wanita supaya mereka dapat mengembangkan potensi diri dan menjadi rakyak yang produktif, proaktif dan yang paling penting berakhlak mulia.

    6. Peluang pendidikan kepada semua – menghapuskan BUTA HURUF dan BUTA AL QURAN

    7. Pendemokrasian pendidikan dari sudut ’ NIKMAT PENDIDIKAN’ diberikan sama rata terutama di luar Bandar dan yang ‘terpinggir’

    ReplyDelete
  128. 7 langkah proaktif bagi merealisasikan proses pendemokrasian ini.....

    1. memperkasakan sekolah-sekolah luar bandar. memberi tumpuan kepada sekolah-sekolah di luar bandar dan kawasan terpinggir dalam konteks kemudahan kelas,infrastuktur, sukatan mata pelajaran teras dan elektif dan menjaga kebajikan guru dan pelajar.

    2. amalkan pendidikan bersepadu dimana pelajar dididik mengenai akidah. dengan cara menerapkan subjek pendidikan agama daripada peringkat rendah sehingga sampai ke universiti.

    3. memilih ketua pentadbir atau pemegang tampok pimpinan pendidikan daripada kalangan ahli-ahli akademik. dengan ini, mereka akan lebih memahami kehendak dan keperluan sektor pendidikan.

    4. pengambil perhatian suara pelajar dan guru-guru yang menyuarakan pendapat dan hasrat hati. bagi memastikan kelancaran dan kecemerlangan pendidikan pelajar.

    5. kurangkan kerenah birokrasi. pengurusan di kementerian perlu lebih sistematik. tidak perlu banyak perubahan dalam sistem pendidikan kerana pelajar dan guru akan keliru dan tidak tersusun dalam pengajaran dan pembelajaran

    6. merapatkan jurang pendidikan. memberi galakan dan dorongan kepada golongan miskin utk terus belajar. dengan cara memberi pendidikan percuma kepada golongan yang terpilih.

    7. memperkasakan KBSR dan KBSM. Proses pembelajaran mengikut apa yang telah ditetapkan serta seiring dengan kemajuan arus kemodenan semasa.
    -Farah Antasha Ma'arof A119853

    ReplyDelete
  129. SUHAIBAH BT SUHAIMI
    A121125

    1.Samaratakan pengambilan pelajar di institusi pengajian tinggi

    2.Membasmi demokrasi jantina di pengajian tinggi

    3.Menghapuskan kuota pelajar yang dapat masuk asrama penuh.

    4. Menambah infrastruktur serta memperbaiki infrastruktur yang telah sedia ada bagi memudahkan proses pembelajaran dan pengajaran berlangsung

    5. Memberi bantuan kewangan dan peralatan kepada semua pelajar diluarbandar

    6. Membr perhatian kpd sekolah luar bndr sm ada dr segi peruntukan,guru dll

    7. memberi peluang kpd kump minoriti unt mndapatkan pendidikan

    ReplyDelete
  130. salam.. pendemokrasian pendidikan boleh dicapai sekiranya semua pihak dapat memberi kerjasama yang baik dan saling membantu untuk mencapai matlamat ini..pendemokrasian boleh dicapai sekiranya kerajaan berjaya merapatkan jurang pendidikan dikalangan yang miskin dan kaya serta luar bandar,pedalaman dan bandar. jangan yang pedalaman di anak tirikan dan dikurangakn facilities yang sama dengan sekolah di bandar- bandar besar yang tidak tentu lagi akan menhasilakan pelajar yang bermutu dari segi pelajaran dan sahsiah. pihak kerajaan juga harus memberikan peluang kepada semua kaum untuk mendapatkan pendidikan yang sama rata..jangan dia anaktirikan kaum minoriti sedangkan mereka adalah warganegara yang layak untuk mendapat kemudahan dan bantuan yang sewajarnya seperti kaum majoriti yang lain..selalunya, akta,modul dan rancangan untuk memajukan pendidikan negara berjalan sekerat jalan dan tidak dpat mencapai kejayaan yang sepatutnya diraih sekiranya dasar yang dibuat itu dilaksanakan dengan telus. hal ini sering berlaku di negara kita.. dasar digubal dengan tidak dipikirkan hasil di masa depan.

    ReplyDelete
  131. Nurul Adillah Ramlan A126442
    Pd pendpt sy,pendemkrasian pendidikan perlu di negara kita.Guru haruslah memainkan peranan penting kerana tgs guru bkn shj mengjr tetapi juga mnyediakn peluang kpd semua pljr tnpa mngira kaum,agma,bngsa,dan jantina.Selain itu,sistem pendidikan di negara kita juga hrslah menitik beratkn pelajar-pljr kurang upaya kerana mereka juga berhak untk mndpt pndidikn.Pihak krjaan juga hrslah memujudkn sekolah-sekolah seprti sekolah jenis kebngsaan cina dan tamil,sekolah menegah teknik dan vokasinal dan lain-lain.Selain itu juga,sumber kewangan yg disalurkan ke sekolah-sekolah juga haruslah sama dan adil.Pembaikan di sekolah dan penyedian kemudahan juga haruslah dilaksanakn di semua sekolah dan bukan disekolah yg tertentu shj..

    ReplyDelete